API

Interfejs Programowania Aplikacji – czym jest i w jaki sposób działa?

API jest jednym z najważniejszych trendów w nowoczesnych organizacjach stawiających na przyszłość. Pierwsze tego typu rozwiązanie pojawiło się na rynku w 2000 roku, a dziś z tego łatwo skalowalnego rozwiązania korzystają już miliony firm na całym świecie.

Co to jest API?

API to skrót od Application Programming Interface – interfejsu programowania aplikacji. W swojej istocie jest on metodą komunikacji między poszczególnymi elementami oprogramowania i aplikacjami sieciowymi, a także wspomaga wymianę danych w dwóch różnych systemach – np. pomiędzy CRM a ERP.

Interfejsy API pozwalają na integrację aplikacji, rozszerzając w ten sposób funkcjonalność programów sieciowych dzięki gromadzeniu i przechowywaniu danych ze źródeł zewnętrznych. W praktyce umożliwiają więc przede wszystkim import, eksport oraz natychmiastową aktualizację danych w systemach. Ułatwiona zostaje dzięki temu praca programistów, którzy w łatwy sposób mogą budować nowe interakcje pomiędzy różnymi aplikacjami lub też np. dzielić duże systemy na mniejsze usługi, usprawniając w ten sposób zarówno elastyczność, jak i szybkość procesu tworzenia oprogramowania.

Opinia klienta

„Jesteśmy bardzo zadowoleni zarówno z procesu wdrożenia, jak i samego funkcjonowania systemu Aura Business w naszej firmie. Poprawiliśmy dzięki niemu procesy sprzedażowe i komunikację na poziomie klient – firma. Teraz nasi pracownicy generują protokoły serwisowe z poziomu systemu, co pozwoliło nam na rezygnację z ręcznie wypełnianych papierowych protokołów.”
Aura Business - rozwiązanie serwisowe dla Pikselomania.
Dawid Bęben, Pikselomania

API w Aura Business

Interfejs programowania aplikacji w oprogramowaniu Aura Business jest rozwiązaniem dostępnym dla klientów korzystających z aktualnych wersji systemu. W przypadku kiedy system znajduje się na jednym z dedykowanych środowisk (np. VPS lub inne dedykowane serwery) możliwe jest generowanie własnych zapytań do interfejsu. Ponadto, ilość takich generowanych zapytań jest całkowicie nieograniczona – należy jednak pamiętać, iż każde stworzone zapytanie jest dla systemu pewnym obciążeniem, a więc należy dostosować zapotrzebowanie do istniejących zasobów serwera. Aktualną dokumentację dotyczącą usługi i jej najnowsze zmiany znaleźć można na dedykowanej stronie Questy.

Wśród najważniejszych korzyści wynikających z użytkowania interfejsu programowania aplikacji wskazać można między innymi:

  • Możliwość samodzielnego tworzenia integracji z dowolnym systemem – od oprogramowań CRM, przez systemy ERP, aż po SAP i wiele innych.
  • Brak uzależnienia od dostawcy – dostęp do interfejsu o każdej porze dnia i nocy, 7 dni w tygodniu.
  • Usprawnienia automatyzacyjne – odpowiednio zaprogramowane API wyręczy Cię z wielu zadań i pozwoli na zaoszczędzenie czasu.
  • Dowolna personalizacja treści – umożliwiająca lepsze dostosowanie się do potrzeb i preferencji klientów.
  • Łatwiejsze wprowadzanie innowacji – za pośrednictwem modułowej architektury API.

Praktyczne zastosowanie API

Zasadniczo, interfejs programowania aplikacji sprawdzi się przede wszystkim w integracji z formularzami na innych stronach – zarówno w przypadku formularza kontaktowego (np. gdy jest się zainteresowanym daną usługą), jak i dla formularzy zgłoszeniowych/reklamacyjnych (w celu np. zgłoszenia się do serwisu z już zakupionym urządzeniem). Dzięki API, po wypełnieniu takiego formularza na stronie www klienta, automatycznie może zostać wywołany zapis do systemu, aby utworzyć np. nowe zadanie w kalendarzu, nową szansę sprzedaży bądź nowe zlecenie serwisowe do przetworzenia.

Praktycznym zastosowaniem interfejsu będzie więc integracja z oprogramowaniem, którego celem jest usprawnienie działalności organizacji – np. systemem SALESmanago, umożliwiającym automatyzację wysyłki wiadomości mailowych. Połączenie z takim oprogramowaniem umożliwi między innymi przesyłanie wiadomości o kontrahentach, import i eksport wybranych atrybutów, które ich opisują, a także informacje o odwiedzanych przez nich podstronach internetowych.

API pozwala również na samodzielne tworzenie integracji z dowolnym innym niestandardowym systemem (nie tylko ERP), z którym integracja nie znajduje się obecnie w standardzie Aura Business. Oczywiście, możliwa jest w tym przypadku dwustronna wymiana danych – dzięki temu część informacji może być eksportowana z systemu Aura Business, a druga część w nim umieszczana.

W podobny sposób, w przypadku posiadania wielu systemów spiętych szyną danych, system API umożliwia samodzielne utworzenie integracji pomiędzy oprogramowaniem Aura Business, a daną szyną z informacjami– dzięki temu dane te trafią potem do systemów, które znajdują się po drugiej stronie szyny.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o funkcjonalności API w oprogramowaniu Aura Business lub przekonać się, w jaki sposób nasze rozwiązanie może usprawnić działalność Twojej firmy – skontaktuj się z nami już teraz!

Umów konsultację

Aura Business jest systemem wspierającym polskie przedsiębiorstwa od ponad 20 lat. Aura Business jest produktem poznańskiej firmy Questy, istniejącej na rynku od 2002 roku.

Dziś firma Questy ma na swoim koncie kilkaset udanych wdrożeń systemu Aura Business w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach w Polsce.

+48 506 504 540
  • Blog
  • Vlog
  • Wywiady
  • FAQ
  • RODO
  • Dofinansowanie
  • Bezpieczeństwo
  • Finansowanie
  • Dla Partnera