API
Interfejs Programowania Aplikacji – czym jest i w jaki sposób działa?
API jest jednym z najważniejszych trendów w nowoczesnych organizacjach stawiających na przyszłość. Pierwsze tego typu rozwiązanie pojawiło się na rynku w 2000 roku, a dziś z tego łatwo skalowalnego rozwiązania korzystają już miliony firm na całym świecie.
Co to jest API?
API to skrót od Application Programming Interface – interfejsu programowania aplikacji. W swojej istocie jest on metodą komunikacji między poszczególnymi elementami oprogramowania i aplikacjami sieciowymi, a także wspomaga wymianę danych w dwóch różnych systemach – np. pomiędzy CRM a ERP.
Interfejsy API pozwalają na integrację aplikacji, rozszerzając w ten sposób funkcjonalność programów sieciowych dzięki gromadzeniu i przechowywaniu danych ze źródeł zewnętrznych. W praktyce umożliwiają więc przede wszystkim import, eksport oraz natychmiastową aktualizację danych w systemach. Ułatwiona zostaje dzięki temu praca programistów, którzy w łatwy sposób mogą budować nowe interakcje pomiędzy różnymi aplikacjami lub też np. dzielić duże systemy na mniejsze usługi, usprawniając w ten sposób zarówno elastyczność, jak i szybkość procesu tworzenia oprogramowania.
Opinia klienta
„Jesteśmy bardzo zadowoleni zarówno z procesu wdrożenia, jak i samego funkcjonowania systemu Aura Business w naszej firmie. Poprawiliśmy dzięki niemu procesy sprzedażowe i komunikację na poziomie klient – firma. Teraz nasi pracownicy generują protokoły serwisowe z poziomu systemu, co pozwoliło nam na rezygnację z ręcznie wypełnianych papierowych protokołów.”
API w Aura Business
Interfejs programowania aplikacji w oprogramowaniu Aura Business jest rozwiązaniem dostępnym dla klientów korzystających z aktualnych wersji systemu. W przypadku kiedy system znajduje się na jednym z dedykowanych środowisk (np. VPS lub inne dedykowane serwery) możliwe jest generowanie własnych zapytań do interfejsu. Ponadto, ilość takich generowanych zapytań jest całkowicie nieograniczona – należy jednak pamiętać, iż każde stworzone zapytanie jest dla systemu pewnym obciążeniem, a więc należy dostosować zapotrzebowanie do istniejących zasobów serwera. Aktualną dokumentację dotyczącą usługi i jej najnowsze zmiany znaleźć można na dedykowanej stronie Questy.
Wśród najważniejszych korzyści wynikających z użytkowania interfejsu programowania aplikacji wskazać można między innymi:
- Możliwość samodzielnego tworzenia integracji z dowolnym systemem – od oprogramowań CRM, przez systemy ERP, aż po SAP i wiele innych.
- Brak uzależnienia od dostawcy – dostęp do interfejsu o każdej porze dnia i nocy, 7 dni w tygodniu.
- Usprawnienia automatyzacyjne – odpowiednio zaprogramowane API wyręczy Cię z wielu zadań i pozwoli na zaoszczędzenie czasu.
- Dowolna personalizacja treści – umożliwiająca lepsze dostosowanie się do potrzeb i preferencji klientów.
- Łatwiejsze wprowadzanie innowacji – za pośrednictwem modułowej architektury API.
Praktyczne zastosowanie API
Zasadniczo, interfejs programowania aplikacji sprawdzi się przede wszystkim w integracji z formularzami na innych stronach – zarówno w przypadku formularza kontaktowego (np. gdy jest się zainteresowanym daną usługą), jak i dla formularzy zgłoszeniowych/reklamacyjnych (w celu np. zgłoszenia się do serwisu z już zakupionym urządzeniem). Dzięki API, po wypełnieniu takiego formularza na stronie www klienta, automatycznie może zostać wywołany zapis do systemu, aby utworzyć np. nowe zadanie w kalendarzu, nową szansę sprzedaży bądź nowe zlecenie serwisowe do przetworzenia.
Praktycznym zastosowaniem interfejsu będzie więc integracja z oprogramowaniem, którego celem jest usprawnienie działalności organizacji – np. systemem SALESmanago, umożliwiającym automatyzację wysyłki wiadomości mailowych. Połączenie z takim oprogramowaniem umożliwi między innymi przesyłanie wiadomości o kontrahentach, import i eksport wybranych atrybutów, które ich opisują, a także informacje o odwiedzanych przez nich podstronach internetowych.
API pozwala również na samodzielne tworzenie integracji z dowolnym innym niestandardowym systemem (nie tylko ERP), z którym integracja nie znajduje się obecnie w standardzie Aura Business. Oczywiście, możliwa jest w tym przypadku dwustronna wymiana danych – dzięki temu część informacji może być eksportowana z systemu Aura Business, a druga część w nim umieszczana.
W podobny sposób, w przypadku posiadania wielu systemów spiętych szyną danych, system API umożliwia samodzielne utworzenie integracji pomiędzy oprogramowaniem Aura Business, a daną szyną z informacjami– dzięki temu dane te trafią potem do systemów, które znajdują się po drugiej stronie szyny.
Dowiedz się więcej o API w oprogramowaniu Aura Business i przekonaj się, w jaki sposób możemy usprawnić działalność Twojej firmy – skontaktuj się z nami!
Umów konsultację