Jak wybrać system CRM dla firmy?
Czyli na co zwrócić uwagę podczas podejmowania decyzji
Korzyści płynących z użytkowania systemu CRM w firmie jest wiele i dlatego coraz większa liczba przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z tego typu rozwiązania. Jednak podjęcie decyzji o wyborze któregoś z wielu rodzajów oprogramowania dostępnych na rynku i dopasowanie go do własnych potrzeb nie jest łatwe. Trudności widoczne są szczególnie w sytuacji, gdy z tego rodzaju zagadnieniem spotykamy się po raz pierwszy. W tym artykule postaramy się wyjaśnić, jak wybrać system CRM dla firmy i na co szczególnie zwrócić uwagę podczas podejmowania decyzji.
Po pierwsze – kastomizacja i dopasowanie funkcji systemu do indywidualnych potrzeb
Systemy CRM powstały z myślą o wsparciu procesu sprzedaży, obsługi klienta i usprawnieniu wielu działań w firmie. Jednak dobrze wiemy, że każde przedsiębiorstwo jest inne. Dlatego też niedopasowane oprogramowanie nie tylko nie pomoże, ale i wprowadzi chaos. Chaos, który może doprowadzić do pogorszenia wyników. Sprawdź więc, czy system CRM zostanie zaprojektowany zgodnie z Twoimi wymaganiami i czy będzie wyposażony w dokładnie takie funkcje, jakich potrzebujesz w codziennej pracy.
Bardzo duże znaczenie ma również możliwość rozwijania oprogramowania i rozbudowywania go o kolejne funkcje w przyszłości. Brak takiej możliwości jest dużym minusem. Ogranicza bowiem możliwości w sytuacji, gdy firma będzie się rozwijać. Poza tym rynek cały czas się zmienia i ewoluuje. Jeżeli producent nie przewidział dla swojego systemu aktualizacji i nie planuje większego wsparcia, inwestowanie w takie rozwiązanie mija się z celem.
Po drugie – integrowanie oprogramowania z systemem
O funkcjonalności systemu CRM świadczy nie tylko to, jakie możliwości daje nam sam w sobie, ale również to, o jakie rozwiązania możemy go wzbogacić i z jakimi aplikacjami może współpracować. Im jest ich więcej, tym lepiej! Dzięki temu otrzymasz możliwość zintegrowania systemu z modułami do obsługi księgowości, zarządzania kadrami i płacami, planowania zasobów przedsiębiorstwa i nie tylko. Wszystko w jednym miejscu, wygodnie i błyskawicznie, a jak wiadomo – czas to pieniądz.
Po trzecie – możliwość analizy procesów biznesowych
Chcąc wdrażać nowe, lepsze rozwiązania i w odpowiedni sposób usprawniać działanie różnych jednostek organizacyjnych przedsiębiorstwa, niezbędna jest skrupulatna analiza procesów biznesowych. Jest ona szczególnie problematyczna w przypadku dużych firm zatrudniających wielu pracowników, w których przeprowadzanych jest wiele takich procesów. System CRM dla firmy może pomóc w tej kwestii i ułatwiać odnajdywanie, analizowanie oraz eliminowanie problemów. Może również ustalać nowe cele — w oparciu o wiedzę, a nie przypuszczenia. Dogłębna analiza pozwoli Ci również poszerzyć działanie systemu o nowe, w stu procentach dopasowane do Twoich oczekiwań funkcje.
Odpowiedni system CRM dla firmy to taki, który nie tylko zgromadzi giga- albo nawet terabajty danych, ale również pozwoli na ich analizę oraz wygenerowanie odpowiednich raportów.
Po czwarte – współpraca z zagranicą
Prowadzisz duże przedsiębiorstwo zajmujące się importem i eksportem? Posiadasz pracowników w wielu krajach, którzy posługują się różnymi językami? Generalnie – działasz nie tylko w Polsce, ale i za granicą? Potrzebujesz zatem czegoś więcej niż to, co dają standardowe rozwiązania. Musisz postawić na system CRM, który da Ci możliwość rozwoju na innych rynkach poprzez wielowalutowość oraz wielojęzyczność. Dzięki temu współpraca z zagranicznymi partnerami lub pracownikami oddalonymi o tysiące kilometrów od głównej siedziby firmy będzie bezproblemowa.
Po piąte – mobilność systemu
Dzisiaj każdy przedsiębiorca powinien mieć możliwość zarządzania firmowymi procesami w każdym miejscu i o dowolnym czasie. Dlatego też konieczne jest postawienie na taki system CRM dla firmy, który obsługiwany będzie nie tylko z firmowego komputera i w firmowym biurze, ale również przy pomocy innych urządzeń oraz niezależnie od położenia. Jeżeli Twój system nie może być obsługiwany przez telefon czy tablet, może to oznaczać, że pozostał w tyle – zarówno za konkurencyjnymi rozwiązaniami, jak i galopującymi jak szalone przed siebie trendami…
Warto przy tym zwrócić uwagę, czy system CRM dla firmy może być obsługiwany w chmurze – to również współczesny wymóg, bez którego nie da się spełnić kryterium mobilności.
Po szóste – profesjonalizm i obsługa producenta
Niezwykle istotny, szczególnie dla osób dopiero stawiających pierwsze kroki w świecie systemów CRM, jest profesjonalizm producenta oferowanego nam systemu. Warto zdecydować się na firmę, która nie tylko poda nam na tacy gotowe rozwiązanie, ale również zapewni kompleksową obsługę w zakresie wsparcia technicznego oraz przeszkolenia pracowników i administracji. Mówiąc krótko – powinieneś mieć dostęp do specjalisty przez cały czas. Bez tego może być trudno wykorzystać pełnię możliwości oprogramowania, a co za tym idzie – zadbać o rozwój przedsiębiorstwa.