Baza rozwiązań
Zamów prezentację

Autor: Zespół Questy

CRM

Dedykowane systemy CRM a gotowe rozwiązania

7 lutego 2017

Zastanawiając się nad sposobem spędzenia urlopu zastanawiamy się czy wybrać gotową ofertę biura turystycznego, w której dokładnie zaplanowano gdzie zamieszkamy, jaki będzie nasz plan dnia i co zjemy, czy też samodzielnie zdecydować o tym wszystkim. Część z nas postawi na pierwszą opcję, która idealnie wpasuje się w nasze potrzeby, a część wybierze niezależność i dowolność w wyborze. Obie opcje są dobre i obie posiadają liczne zalety. Podobnie jest jeśli chodzi o systemy CRM, z których korzystamy w firmach. Do naszej dyspozycji są zarówno te gotowe, przygotowane i dopasowane pod kątem określonego rodzaju działalności, jak też dedykowane, których funkcjonalność jest ustalana w sposób całkowicie indywidualny, najczęściej gdy wśród rozwiązań gotowych nie ma dokładnie tego, czego szukamy. Czy można więc jednoznacznie ustalić, które rozwiązanie będzie lepsze?

Dedykowane znaczy funkcjonalne

Oczywiście – jeżeli tylko znamy swoje potrzeby i wiemy czego potrzebuje nasze przedsiębiorstwo, by należycie funkcjonować i rozwijać się. Gotowe systemy CRM posiadają zakres funkcji przystosowanych do określonego modelu biznesowego, konkretnej branży i wymogów, jakie rynek stawia przedsiębiorcy. Jednak nie zawsze istnieje możliwość znalezienia rozwiązania, które w stu procentach spełni indywidualne potrzeby. Wtedy naprzeciw wychodzą systemy dedykowane, w których to my, samodzielnie i po konsultacji z producentem możemy wybrać funkcje, które nas interesują.

Rozwiązania dedykowane są “szyte na miarę” i najczęściej sprawdzają się w firmach o dość wąskich lub nietypowych specjalizacjach, gdzie standardowe narzędzia mogą nie wystarczyć. Dedykowane systemy CRM dają możliwość obsługi unikatowych procesów zachodzących w firmie. Pozwalają konfigurować, dodawać i zmieniać poszczególne atrybuty czy łączyć wiele modułów. Zdają egzamin również tam, gdzie część narzędzi oferowanych w gotowych rozwiązaniach jest po prostu nieprzydatna, w związku z czym inwestycja w nie jest nieopłacalna.

Gdy ważny jest czas

Wiele firm decyduje się na gotowe systemy CRM, mimo że nie są one do końca dopasowane do ich potrzeb. Dlaczego? W grę wchodzi tutaj czas – rozwiązanie, które zostało już przygotowane można wdrożyć natychmiast. Natomiast na takie, które trzeba odpowiednio skonfigurować, trzeba nieco poczekać. Ile? Wszystko zależy od ilości i rodzaju zaimplementowanych funkcji oraz tego, jak bardzo będą one nietypowe. Warto w tym miejscu odpowiedzieć sobie na pytanie – czy warto rezygnować z tego, co będzie dla nas odpowiednie na rzecz tego, co nie będzie dostosowane w stu procentach i które prawdopodobnie trzeba będzie zmieniać lub, co gorsza, wymienić?

Koszty, czyli obalamy mity

A jak wygląda kwestia kosztów? Na pierwszy rzut oka wygrywa na tym polu gotowe rozwiązanie. W końcu w jego przypadku producent nie musi tracić dodatkowo czasu i narzędzi, by dostosować system CRM do określonych potrzeb. Nie jest to jednak regułą i wszystko zależy od dostawcy, który ustala czy w większym stopniu kupujący płaci za sam moduł, czy też pojedynczo za określone funkcje. Jeżeli nie korzystamy z niestandardowych rozwiązań, a nasz system potrzebuje mniej funkcji niż te standardowe, znajdujące się w ofercie klienta – dedykowane rozwiązanie może być nawet tańsze.

Jednak co w sytuacji, gdy musimy zapłacić dużo więcej, bo określona funkcjonalność, której potrzebujemy jest niestandardowa i wymaga pieczołowitego przygotowania? Wybór należy do właściciela firmy. Musi on obliczyć na ile inwestycja w taki dodatkowy moduł będzie opłacalna i czy koszt zakupu systemu CRM zwróci się wystarczająco szybko, dzięki swoim funkcjonalnościom. Jeżeli tak – warto zapłacić więcej.

Jak tworzy się i wdraża dedykowane systemy CRM?

W pełni indywidualnie, dlatego inwestor ma pewność tego, że producent, który jest zaufanym partnerem i posiada doświadczenie, dokładnie zapozna się z potrzebami i stworzy dokładnie takie funkcjonalności, jakie będą potrzebne. Najważniejszy jest etap poznawania oczekiwań klienta i konsultacji. To dzięki niemu możliwe jest stworzenie systemu idealnego i tym samym rozwiązanie problemów firmy. Kiedy jest on gotowe, a testy zakończą się sukcesem, następuje etap wdrażania, który przebiega tak samo jak w przypadku gotowych produktów – bez zakłócania pracy przedsiębiorstwa. Istotne są również szkolenia dla pracowników i kadry kierowniczej oraz wsparcie producenta w przyszłości.

Dedykowane systemy CRM zawsze tworzone są w oparciu o istniejący już, w pełni sprawdzony silnik. Stąd mamy pewność, że rozwiązanie będzie tak samo wydajne, jak to gotowe.

Grunt to rozwój

Wybór jest zależny wyłącznie od potrzeb firmy, bo zarówno gotowe, jak i dedykowane rozwiązania mają swoje zalety. Najważniejsze, by pamiętać o wyborze takiego systemu, które w przyszłości, wraz z rozwojem firmy, będziemy mogli rozbudowywać o nowe funkcje. Podobnie jest w przypadku możliwości integracji z systemu CRM z innymi systemami. Nie wszyscy producenci są w stanie zaoferować to swoim klientów, a ma to kluczowe znaczenie – zarówno dla osiągnięcia celów biznesowych, jak i stanu firmowego konta.

Aura Business jest systemem wspierającym polskie przedsiębiorstwa od ponad 10 lat. Aura Business jest produktem poznańskiej firmy Questy, istniejącej na rynku od 2002 roku.

Dziś firma Questy ma na swoim koncie kilkaset udanych wdrożeń systemu Aura Business w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach w Polsce.

Napisz lub zadzwoń

tel: +48 512 629 704

e-mail: aurabusiness@questy.pl

@ 2020 Aurabusiness.pl. All right reserved.