Dlaczego lejek sprzedaży jest skutecznym narzędziem do analizy?

Zwiększyć efektywność sprzedaży – to klucz do sukcesu każdej firmy. Ale jak tego dokonać, z jakich narzędzi skorzystać i od czego tak naprawdę zacząć? Po pierwsze – konieczne jest zrozumienie procesu sprzedaży i opracowanie stosownego planu działania. Po drugie – zaopatrzenie się w narzędzia, dzięki którym możliwe będzie łatwiejsze monitorowanie i analizowanie szans sprzedaży. Najlepszym sposobem na osiągnięcie tych celów jest lejek sprzedaży w systemie CRM oraz system zarządzania sprzedażą. Sprawdzają się one znakomicie jako narzędzia do optymalizowania sprzedaży i w konsekwencji osiągania znacznie lepszych rezultatów w prowadzeniu biznesu.

Lejek sprzedaży w systemie CRM – czemu służy?

Aby zyskać możliwość zwiększenia sprzedaży, konieczna jest odpowiednia analiza procesów sprzedażowych. Lejek sprzedaży, nazywany też marketingowym, obrazuje taki proces i pozwala podzielić go na osobne etapy. Dzięki temu dużo łatwiej ustalić szanse sprzedaży i opracować dokładniejszy plan działania.

W początkowej fazie lejek sprzedaży w systemie CRM jest najszerszy, bowiem określa wszystkich potencjalnych klientów, którzy mogą być zainteresowani naszą ofertą. Są to np. ci, którzy odwiedzili naszą stronę internetową. Z każdym kolejnym poziomem lejek zawęża się, co oznacza coraz mniejszą liczbę potencjalnych klientów. Zawężamy ją bowiem o tych, którzy nie skorzystali lub nie chcą skorzystać z naszej oferty, a pozostawiamy wyłącznie tych, którym warto poświęcić swój czas. Kolejno mamy więc klientów, do których mamy kontakt i których warto objąć specjalnie opracowaną strategią marketingową.

Celem każdego przedsiębiorstwa powinno być przeniesienie z samego początku lejka jak największej liczby klientów na jego sam koniec. Można to osiągnąć dzięki odpowiedniej analizie potrzeb oraz opracowaniu prawidłowej strategii marketingowej.

Lejek sprzedaży w systemie CRM to bardzo ważne narzędzie, dzięki któremu możemy osiągnąć coś, co nie udało się nam wcześniej, a więc znaczne zwiększenie sprzedaży. Dzięki specjalnemu modułowi pozwalającemu na zarządzanie szansami sprzedaży, możliwe jest między innymi:

  • tworzenie i gromadzenie informacji,
  • zarządzanie procesami sprzedażowymi,
  • planowanie zadań handlowców,
  • analizowanie szans i dobieranie pod ich kątem odpowiednich działań.

W zakresie jednej określonej kampanii możliwe jest stworzenie kilku etapów, takich jak nowa szansa, analiza potrzeb, oferowanie i zamykanie. Możliwe jest również tworzenie nowych szans sprzedaży. W każdym z etapów możemy umieścić konkretnego klienta, określić wartość szansy i przypisać odpowiedniego opiekuna handlowego. Dzięki temu wszelkie działania związane ze sprzedaż są jasne i klarowne. Kampanii może być tyle, ile potrzebuje przedsiębiorstwo – nie ma co do tego ograniczeń, podobnie jak w zakresie przypisywania im parametrów. Mogą być one zróżnicowane i dotyczyć innych kwestii związanych z szansami, procesem sprzedaży, celami czy konkretnymi klientami.

Lejek sprzedaży w systemie CRM jest widoczny, podobnie jak widoczne są konwersje lejka na każdym etapie kampanii. Możliwe jest również generowanie raportów dotyczących utraconej szansy, a także samodzielne ustalenie czy szansa jest wygrana czy przegrana. Co to daje w praktyce? Ogromne możliwości analizy poszczególnych kampanii, ich etapów, a także zastosowanych technik i strategii marketingowych. Handlowiec, korzystający z tej funkcji w CRM ma dostęp do wszystkich istotnych dla siebie informacji w jednym miejscu. Ma również możliwość dokonywania kompleksowych analiz oraz wyciągania wniosków z prowadzonych przez siebie działań. Co więcej, handlowiec może:

  • sprawdzić szacowane zyski z danej transakcji,
  • przenosić szanse sprzedaży do kolejnego etapu poprzez ich łatwe przeciągnięcie,
  • sprawdzić historię działań lub listę celów, jakie powinien osiągnąć na tym etapie.

System gwarantujący porządek

Lejek sprzedaży w systemie CRM wraz z modułem szansy sprzedaży pozwalają handlowcy na znaczne usprawnienie swoich działań i opracowywanie przyszłych planów w oparciu o łatwo dostępne informacje. W systemie może on dowolnie powiązać wiadomość e-mail z daną kampanią, System przypomina też o konieczności wykonania konkretnego zadania, w związku z czym nie ma możliwości, aby handlowiec ominął coś istotnego lub przegapił szansę sprzedaży.

UWAGA! System CRM można zintegrować z różnymi systemami ERP, z których korzysta się na co dzień w firmie. To dodatkowy sposób na rozwój przedsiębiorstwa.

Dla kogo jest lejek sprzedaży w systemie CRM?

Narzędzia są w pełni konfigurowalne. Dzięki temu mogą być dostosowane do potrzeb każdej firmy – zarówno mniejszej, jak i większej, w której pracuje wielu handlowców. Sprawdzają się wszędzie tam, gdzie konieczne jest poprawienie jakości oraz efektywności sprzedaży. Doskonałe także w firmach, w których nie wykorzystuje się zbyt wielu szans na sprzedaż.

Zarówno lejek, jak i cały system zarządzania szansami sprzedaży da możliwość monitorowania, analizowania i tworzenia strategii, które pomogą w zdobyciu nowych klientów, a co za tym idzie – zwiększeniu sprzedaży. W rękach sprawnych i doświadczonych handlowców mogą okazać się narzędziami kluczowymi dla rozwoju każdego przedsiębiorstwa.

Chcesz przekonać się, w jaki sposób system Aura Business może wykorzystać lejek sprzedaży do analizy Twoich działań biznesowych?

Umów konsultację

Aura Business jest systemem wspierającym polskie przedsiębiorstwa od ponad 20 lat. Aura Business jest produktem poznańskiej firmy Questy, istniejącej na rynku od 2002 roku.

Dziś firma Questy ma na swoim koncie kilkaset udanych wdrożeń systemu Aura Business w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach w Polsce.

+48 506 504 540
  • Blog
  • Vlog
  • Wywiady
  • FAQ
  • RODO
  • Dofinansowanie
  • Bezpieczeństwo
  • Finansowanie
  • Dla Partnera