Dla kogo są systemy B2B i jakie powinny mieć funkcje?
Obecnie sprzedaż w coraz większym stopniu przenosi się do Internetu. Kupujący coraz częściej decydują się na tę formę zakupów doceniając ich wygodę. Trend ten, zauważalny w sprzedaży detalicznej już od jakiegoś czasu, powoli staje się standardem również na rynku B2B. Segment ten wzrasta w sposób systematyczny i nie zanosi się, aby miało to ulec zmianie w najbliższym czasie. Dlatego też jest to dobry moment na inwestycję w system B2B.
Badania rynkowe sprzedaży B2B wskazują na cztery dominujące w niej trendy:
- Profesjonalizacja w procesie sprzedaży.
- Optymalizacja struktury sprzedaży.
- Budowa oferty wartości.
- Cyfryzacja sprzedaży.
W niniejszym materiale omówimy ostatni punkt, czyli kwestię przeniesienia do Internetu sprzedaży w formacie B2B.
Po co inwestować w system B2B?
Tak jak w przypadku większości nowych inwestycji, zupełnie zrozumiałym jest pytanie - “po co”? Zwłaszcza, że przecież do chwili obecnej jakoś to wszystko działało w modelu tradycyjnym, z telefonami i przepisującymi zamówienia handlowcami.
Otóż wdrożenie platformy B2B niesie ze sobą kilka kluczowych korzyści:
- pomaga budować przewagę organizacji w procesie sprzedażowym,
- automatyzuje wiele działań handlowców,
- przyśpiesza realizację zamówień,
- oszczędza czas pracowników,
- obniża koszty obsługi kontrahenta.
Kontrahenci, których dostawcy umożliwiają składanie zamówień przez Internet, wysoko sobie cenią:
- całodobową dostępność oferty, niezależnie od godzin otwarcia przedsiębiorstwa,
- mobilność, czyli opcję zdalnego składania zamówień bez potrzeby osobistego wybierania się do siedziby hurtowni,
- pełną swobodę, jeżeli chodzi o czas poświęcony na wybór produktów i kompletowanie koszyka.
Dla kogo są systemy B2B?
Oprogramowanie tego typu sprawdza się doskonale w przypadku:
- firm produkcyjnych, które upłynniają swój towar poprzez sieć dystrybutorów,
- firm dystrybucyjnych, które sprzedają odbiorcom biznesowym,
- hurtowników, których oferta skierowana jest do firm tworzących łańcuch dostaw.
Można powiedzieć, że na chwilę obecną każde przedsiębiorstwo z branży oferującej produkty fizycznej może dopasować do swojej działalności platformę B2B.
Najważniejsze funkcje dobrego systemu B2B
Każde przedsiębiorstwo, które chce rozpocząć sprzedaż w Internecie, może mieć nieco inną specyfikę oraz potrzeby. Oznacza to, że dla każdej firmy platforma B2B przyjmie nieco inny kształt. Można jednak pokusić się o wskazanie dziesięciu najbardziej przydatnych funkcji dobrej platformy B2B, które powinny znaleźć swoje zastosowanie w każdym przypadku.
1. Składanie zamówień hurtowych online
Zamówienia hurtowe online można nazwać główną funkcją systemu e-commerce. Dzięki nim Twój klient może sprawdzić Twoją ofertę w dowolnym miejscu i czasie. Proces składania zamówienia powinien być tak prosty, szybki i wygodny jak to tylko możliwe. Dlatego warto zwrócić uwagę na rzeczy takie jak:
- przejrzyste opisy produktów,
- ciekawe zdjęcia,
- poręczną wyszukiwarkę produktów,
- opcję zmiany widoku oferty produktowej,
- zaawansowany koszyk, który zapamiętuje dodane towary.
Jeżeli opisy produktów są wyczerpujące, to klient, w razie pytań o specyfikację wybranego towaru, nie musi kontaktować się w tej sprawie z handlowcem. Wszystkie niezbędne informacje może znaleźć pod kartoteką produktu. Jeżeli oferowane przez Ciebie produkty występują w kilku możliwych konfiguracjach, przyda Ci się system B2B z konfiguratorem produktów. Korzystając z niego klient sam dobierze interesujące go elementy oferty.
2. Spersonalizowany pulpit klienta
To pierwszy widok, który przywita klienta po zalogowaniu się do platformy. W tym miejscu kontrahent powinien zobaczyć indywidualnie dopasowane do niego towary - co wydatnie zwiększy szanse na zakup. W trakcie aranżowania pulpitu dla klienta możesz dodać:
- obszar z polecanymi towarami,
- promocje na wybrane produkty,
- obowiązujący limit kupiecki,
- status zamówień klienta.
3. Integracja z programem handlowym
Aktualność Twojej oferty oraz dostępnych stanów magazynowych na platformie B2B jest kluczem do sukcesu w internetowej sprzedaży. Najlepszym na to sposobem jest jej integracja z programem handlowo - magazynowym. Dzięki niej z ERP pobierane są informacje o produktach, stanach magazynowych, cenach oraz fakturach i płatnościach. W drugą stronę eksportujemy natomiast zamówienia klientów.
4. Zapytania ofertowe i negocjacje cen
To idealny sposób na to, by klient mógł w dogodnym dla siebie momencie przesłać zapytanie ofertowe, bez konieczności bezpośredniego angażowania pracownika działu handlowego. Handlowiec może później je rozpatrzyć w systemie B2B. W ten sposób kontrahent może również negocjować swoje ceny. Składa propozycję, a następnie handlowiec porównuje ją z przypisanym firmie progiem cenowym i akceptuje ją lub odrzuca.
5. Faktury i rozliczenia
Funkcja ta jest dużym ułatwieniem dla kontrahenta, bowiem może on w każdym momencie sprawdzić przeprowadzone transakcje i dotyczące ich dokumenty finansowe.
6. Zamówienia handlowców
Możliwość ta jest przede wszystkim wsparciem dla handlowców operujących w terenie. Mogą ją wykorzystywać do składania zamówień w imieniu klientów - czy to będąc u nich na spotkaniu czy też odbierając telefon lub maila z zamówieniem.
7. Ofertowanie klienta końcowego
Funkcja ta jest z kolei ułatwieniem dla tych kontrahentów, którzy składają oferty kolejnym, własnym klientom. Mogą wybrać w systemie B2B produkty i po kilku kliknięciach otrzymać ofertę w PDF - oczywiście uwzględniającą ich marżę. ukłon w stronę kontrahentów, którzy dodatkowo mogą złożyć ofertę własnym klientom. Kontrahent zyskuje praktyczne narzędzie, a my zwiększamy szansę na sprzedaż.
8. Wielowalutowość i wielojęzyczność
Jeżeli prowadzisz interesy również z firmami spoza kraju, warto dopasować do nich system B2B. Służą do tego opcje wielowalutowości oraz wielojęzyczności, dzięki którym klienci zobaczą Twoją ofertę w swoim języku i walucie.
9. Powiadomienia mailowe
Dzięki tej opcji możemy automatycznie wysyłać do klientów lub pracowników informacje o ważnym wydarzeniu. Taki mail może dotyczyć, na przykład, nowej faktury, zamówienia czy zapytania ofertowego.
10. Ogłoszenia, promocje, newsletter
To zestaw wygodnych narzędzi do komunikacji z klientami. Pozwalają one na przesyłanie informacji wybranej grupie kontrahentów - na przykład z promocjami.
Zapraszamy do zapoznania się z pozostałymi materiałami na temat sprzedaży poprzez platformę B2B. Omówiliśmy, między innymi, poniższe zagadnienia:
- Platforma B2B - co to jest?
- B2B dla ERP — rozwiązanie dla sprzedawców hurtowych
- Co zrobić, aby klienci kupowali więcej w Twojej platformie B2B?
Chcesz przekonać się, w jaki sposób system Aura Business może wspierać Twoją sprzedaż B2B?
Umów konsultację