Platforma B2B - cyfryzacja sprzedaży w Twojej firmie

Co trzeba wiedzieć, żeby wybrać dobrą platformę handlową do sprzedaży hurtowej?

Materiał ten przeznaczony jest głównie dla firm handlowych zajmujących się dystrybucją hurtową i chcących rozpocząć sprzedaż internetową swoich towarów mając za cel wzrost obrotów w B2B. Znajdziesz tutaj odpowiedzi na następujące pytania:

  • Czym jest nowoczesna platforma B2B i w jakich procesach sprzedażowych się sprawdza?
  • Jakie korzyści powinniśmy osiągnąć po udanym wdrożeniu platformy B2B?
  • Jakie funkcje powinna oferować platforma sprzedażowa B2B do obsługi zamówień?
  • Co to oznacza, że platforma hurtowa jest zintegrowana z systemem handlowym?
  • Jaka platforma B2B będzie najlepsza do sprzedaży online? Dedykowana platforma B2B czy może gotowa platforma?
  • Na co postawić w sprzedaży B2B online - zakup czy wynajem platformy B2B?

Zanim zaczniemy odpowiadać na powyższe pytania, wyjaśnijmy sobie najpierw, co kryje się pod skrótem B2B. Wywodzi się on z języka angielskiego (od wyrażenia „business to business”) i oznacza relację handlową pomiędzy co najmniej dwoma firmami. O sprzedaży produktów w modelu B2B mówimy więc wtedy, kiedy handluje ze sobą dwa lub więcej podmiotów gospodarczych.

Z drugiej strony, relacja handlowa między firmą a klientem indywidualnym definiowana jest jako B2C - “business to customer”. W tym modelu sprzedaży klientem jest użytkownik końcowy, czyli innymi słowy - konsument.

Czym jest platforma B2B i gdzie się najlepiej sprawdza?

Internetowa platforma handlowa to oprogramowanie, którego celem jest sprzedaż online oraz zdalna obsługa klienta biznesowego. Trzeba tutaj podkreślić, że jest to rozwiązanie indywidualne, przeznaczone tylko dla Twojej firmy i jej klientów. W związku z tym samodzielnie decydujesz o dostępności oferty produktowej, czy też tym jaka jest możliwość składania zamówień.

Wdrożenie nowoczesnej platformy tego typu sprawdza się najlepiej u hurtowników, dystrybutorów oraz producentów. Tak więc jeżeli Twoje przedsiębiorstwo trudni się cyklicznym zaopatrzeniem biznesu lub szeroko rozumianą dystrybucją hurtową, to platforma hurtowa do automatyzacji procesu sprzedaży jest przeznaczona właśnie dla Ciebie.

Jakie korzyści powinniśmy osiągnąć po udanym wdrożeniu platformy B2B?

  • możliwość prowadzenia sprzedaży internetowej przez całą dobę, siedem dni w tygodniu (co jest, według raportu ‘E-commerce w Polsce 2020’, głównym czynnikiem motywującym konsumentów do dokonywania zakupów w Internecie),
  • ułatwienie klientowi dostępu do pełnej oraz indywidualnej oferty produktowej i umożliwienie mu bezobsługowego składania zamówień,
  • sprzedawanie online bez konieczności opłacania prowizji, które są normalną praktyką w przypadku platform zakupowych,
  • wzrost sprzedaży B2B,
  • zaoszczędzenie czasu pracowników na powtarzalnych czynnościach,
  • redukcja kosztów obsługi klienta,
  • samoobsługa klientów, która sprawia, że klient ma możliwość dokonywania zamówień z dowolnego miejsca i o dowolnym czasie za pomocą prostego panelu B2B,
  • upłynnienia komunikacji z klientami dzięki stałemu dostępowi do historii zamówień B2B,
  • redukcję ilości pomyłek w obsłudze zamówień.
Czytelny pulpit kontrahenta z możliwością edycji zawartości

Jakie najważniejsze funkcje powinna oferować platforma sprzedaży B2B?

Różnice pomiędzy poszczególnymi rodzajami platform B2B skupiają się głównie w oferowanych przez nie funkcjonalnościach. Zupełnie inne możliwości oferuje tak zwany “gotowy system”, a inne rozwiązanie dedykowane, czyli oprogramowanie “szyte na miarę” specjalnie dla klienta. Z tego względu konieczne jest dokładne zapoznanie z możliwościami, aby dokonany wybór platformy przyczyniał się usprawnienia procesów biznesowych i redukcji kosztów obsługi klientów.

Najważniejsze funkcje platformy B2B:

  • możliwość integracji platformy z systemem ERP,
  • niezakłócony, ciągły dostęp do atrakcyjnie zaprezentowanej oferty produktowej (również indywidualnej lub dla wybranych grup klientów),
  • samoobsługa klientów w panelu B2B, w którym istnieje możliwość składania zamówień klienta i zapytań ofertowych oraz opcja negocjowania ceny, a dodatkowo klient ma dostęp do swojej historii zamówień B2B,
  • uporządkowana, kompleksowa baza kontrahentów uwzględniająca również kompletną historię współpracy z nimi,
  • zestaw automatycznych raportów obejmujących tematy takie jak rankingi produktów, kontrahentów czy też wartości koszyka,
  • usprawniający przepływ informacji komunikator wraz z historią wiadomości,
  • funkcja ogłoszeń B2B, która umożliwia szybkie dotarcie do wybranych grup klientów lub pracowników z konkretnym komunikatem,
  • promocje B2B, powiadomienia mailowe, newslettery B2B - czyli zestaw narzędzi do przypominania Twoim kontrahentom o spersonalizowanej ofercie B2B.

Integracja platformy B2B z systemem ERP?

Jeżeli Twoje przedsiębiorstwo operuje na rynku już od jakiegoś czasu, istnieje spore prawdopodobieństwo, że korzystasz już z systemu handlowo-magazynowego. Platforma B2B może być z nim zintegrowana.

Co oznacza integracja platformy? Platforma sprzedażowa B2B pobiera przede wszystkim faktury i płatności z systemu sprzedaży ERP, ale także dane o produktach - w tym ich ceny oraz stan magazynowy. Proces integracji jest dwustronny, ponieważ do systemu handlowego przesyłane są z platformy zamówienia.

Jakie są tego zalety dla firmy handlowej? Stany magazynowe i ceny widoczne na platformie B2B są aktualne i zgodne z rzeczywistością. Znika też konieczność ręcznego przepisywania zamówień do systemu ERP. Zaoszczędzisz w ten sposób czas i zmniejszysz ryzyko błędów.

Jeśli nie pracujesz jeszcze na systemie sprzedaży ERP, to nic straconego. Możesz swoje produkty dodać na platformę hurtową ręcznie lub zaimportować z przygotowanego wcześniej pliku.

Dedykowana platforma B2B czy gotowa platforma B2B - czym kierować się przy wyborze platformy?

W małych oraz średniej wielkości przedsiębiorstwach najlepiej sprawdzi się gotowa platforma B2B. Decydując się na wdrożenie nowoczesnej platformy tego typu, firma nie ponosi dużych kosztów i może właściwie od razu wystartować ze sprzedażą B2B online.

Natomiast w dużych firmach o niestandardowych procesach oraz potrzebach najlepiej sprawdzą się rozwiązania dedykowane takie jak dedykowana platforma sprzedażowa.

Istnieje jeszcze trzecia droga - połączenie obu tych opcji. W tym modelu dostarczamy klientowi w przeciągu kilku dni gotową platformę, z którą można od razu rozpocząć pracę. Następnie stopniowo rozwijamy ją do rozwiązania dedykowanego, w tym przypadku dedykowanej platformy sprzedażowej.

Tego typu podejście ma kilka istotnych zalet:

  • w takim modelu koszt inwestycji jest najmniejszym obciążeniem dla budżetu firmy, zwłaszcza, że można zdecydować się na miesięczny abonament (licencja na platformę B2B) lub leasing zamiast zakupu,
  • od razu można udostępnić klientowi gotową platformę i rozpocząć sprzedaż online - w przeciwieństwie do platformy dedykowanej, na którą zazwyczaj trzeba zaczekać,
  • jeżeli dostawca oferuje platformę sprzedaży produktów zarówno w postaci rozwiązania prostego jak i dedykowanego, można z dużym prawdopodobieństwem założyć, że przejście z jednej wersji na drugą odbędzie się bez zakłócania funkcjonowania platformy handlowej,
  • wiąże się to również z uniknięciem ewentualnego kosztu zmiany dostawcy oprogramowania.

Platforma hurtowa B2B - zakup czy wynajem?

Teraz wyjaśnijmy różnice w kupowaniu i wynajmowaniu. Możesz zakupić platformę zamówień B2B, zainstalować ją bezpośrednio na swoim serwerze (lub zlecić to dostawcy) i na dalszych etapach zajmować się nią we własnym zakresie (jeśli posiadasz niezbędne do tego umiejętności) lub wybrać opcję abonamentu, czyli zakupić licencję na platformę B2B i w zamian za niego pozostawić pełną odpowiedzialność za obsługę platformy handlowej po stronie dostawcy.

Nowoczesna platforma sprzedażowa B2B - podsumowanie

Jeśli chciałbyś porozmawiać na temat systemu sprzedaży hurtowej w Internecie, możliwościach lub wdrożeniu nowoczesnej platformy sprzedażowej lub też masz inne pytania dotyczące procesów sprzedażowych, czy systemów sprzedaży B2B - napisz albo zadzwoń, chętnie pomożemy. A jeśli chcesz zobaczyć więcej materiałów traktujących o platformach B2B, systemach CRM i rozwiązaniach do zarządzania usługami, to polecamy subskrypcję naszych kanałów i regularne wizyty na naszych blogach.

Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi materiałami na temat procesu obsługi klienta w platformie e-commerce B2B. Poruszyliśmy, między innymi, tematy:

Chcesz przekonać się, w jaki sposób system Aura Business może odpowiedzieć na potrzeby firmy handlowej prowadzącej sprzedaż hurtową?

Umów konsultację

Aura Business jest systemem wspierającym polskie przedsiębiorstwa od ponad 20 lat. Aura Business jest produktem poznańskiej firmy Questy, istniejącej na rynku od 2002 roku.

Dziś firma Questy ma na swoim koncie kilkaset udanych wdrożeń systemu Aura Business w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach w Polsce.

+48 506 504 540
  • Blog
  • Vlog
  • Wywiady
  • FAQ
  • RODO
  • Dofinansowanie
  • Bezpieczeństwo
  • Finansowanie
  • Dla Partnera