Dla kogo są systemy B2B i jakie powinny mieć funkcje?

Obecnie sprzedaż w coraz większym stopniu przenosi się do Internetu. Kupujący coraz częściej decydują się na tę formę zakupów doceniając ich wygodę. Trend ten, zauważalny w sprzedaży detalicznej już od jakiegoś czasu, powoli staje się standardem również na rynku B2B. Segment ten wzrasta w sposób systematyczny i nie zanosi się, aby miało to ulec zmianie w najbliższym czasie. Dlatego też jest to dobry moment na inwestycję w system B2B.

Badania rynkowe sprzedaży B2B wskazują na cztery dominujące w niej trendy:

  • Profesjonalizacja w procesie sprzedaży.
  • Optymalizacja struktury sprzedaży.
  • Budowa oferty wartości.
  • Cyfryzacja sprzedaży.

W niniejszym materiale omówimy ostatni punkt, czyli kwestię przeniesienia do Internetu sprzedaży w formacie B2B.

Po co inwestować w system B2B?

Tak jak w przypadku większości nowych inwestycji, zupełnie zrozumiałym jest pytanie - “po co”? Zwłaszcza, że przecież do chwili obecnej jakoś to wszystko działało w modelu tradycyjnym, z telefonami i przepisującymi zamówienia handlowcami.

Otóż wdrożenie platformy B2B niesie ze sobą kilka kluczowych korzyści:

  • pomaga budować przewagę organizacji w procesie sprzedażowym,
  • automatyzuje wiele działań handlowców,
  • przyśpiesza realizację zamówień,
  • oszczędza czas pracowników,
  • obniża koszty obsługi kontrahenta.

Kontrahenci, których dostawcy umożliwiają składanie zamówień przez Internet, wysoko sobie cenią:

  • całodobową dostępność oferty, niezależnie od godzin otwarcia przedsiębiorstwa,
  • mobilność, czyli opcję zdalnego składania zamówień bez potrzeby osobistego wybierania się do siedziby hurtowni,
  • pełną swobodę, jeżeli chodzi o czas poświęcony na wybór produktów i kompletowanie koszyka.

Dla kogo są systemy B2B?

Oprogramowanie tego typu sprawdza się doskonale w przypadku:

  • firm produkcyjnych, które upłynniają swój towar poprzez sieć dystrybutorów,
  • firm dystrybucyjnych, które sprzedają odbiorcom biznesowym,
  • hurtowników, których oferta skierowana jest do firm tworzących łańcuch dostaw.

Można powiedzieć, że na chwilę obecną każde przedsiębiorstwo z branży oferującej produkty fizycznej może dopasować do swojej działalności platformę B2B.

Najważniejsze funkcje dobrego systemu B2B

Każde przedsiębiorstwo, które chce rozpocząć sprzedaż w Internecie, może mieć nieco inną specyfikę oraz potrzeby. Oznacza to, że dla każdej firmy platforma B2B przyjmie nieco inny kształt. Można jednak pokusić się o wskazanie dziesięciu najbardziej przydatnych funkcji dobrej platformy B2B, które powinny znaleźć swoje zastosowanie w każdym przypadku.

1. Składanie zamówień hurtowych online, które można nazwać główną funkcją systemu e-commerce. Dzięki niej Twój klient może sprawdzić Twoją ofertę w dowolnym miejscu i czasie. Proces składania zamówienia powinien być tak prosty, szybki i wygodny jak to tylko możliwe. Dlatego warto zwrócić uwagę na rzeczy takie jak:

  • przejrzyste opisy produktów,
  • ciekawe zdjęcia,
  • poręczną wyszukiwarkę produktów,
  • opcję zmiany widoku oferty produktowej,
  • zaawansowany koszyk, który zapamiętuje dodane towary.

Jeżeli opisy produktów są wyczerpujące, to klient, w razie pytań o specyfikację wybranego towaru, nie musi kontaktować się w tej sprawie z handlowcem. Wszystkie niezbędne informacje może znaleźć pod kartoteką produktu. Jeżeli oferowane przez Ciebie produkty występują w kilku możliwych konfiguracjach, przyda Ci się system B2B z konfiguratorem produktów. Korzystając z niego klient sam dobierze interesujące go elementy oferty.

2. Spersonalizowany pulpit klienta - czyli pierwszy widok, który przywita klienta po zalogowaniu się do platformy. W tym miejscu kontrahent powinien zobaczyć indywidualnie dopasowane do niego towary - co wydatnie zwiększy szanse na zakup. W trakcie aranżowania pulpitu dla klienta możesz dodać:

  • obszar z polecanymi towarami,
  • promocje na wybrane produkty,
  • obowiązujący limit kupiecki,
  • status zamówień klienta.

Pulpit kontrahenta w platformie B2B.

3. Integracja z programem handlowym - aktualność Twojej oferty oraz dostępnych stanów magazynowych na platformie B2B jest kluczem do sukcesu w internetowej sprzedaży. Najlepszym na to sposobem jest jej integracja z programem handlowo - magazynowym. Dzięki niej z ERP pobierane są informacje o produktach, stanach magazynowych, cenach oraz fakturach i płatnościach. W drugą stronę eksportujemy natomiast zamówienia klientów.

4. Zapytania ofertowe i negocjacje cen - czyli sposób na to, by klient mógł w dogodnym dla siebie momencie przesłać zapytanie ofertowe, bez konieczności bezpośredniego angażowania pracownika działu handlowego. Handlowiec może później je rozpatrzyć w systemie B2B. W ten sposób kontrahent może również negocjować swoje ceny. Składa propozycję, a następnie handlowiec porównuje ją z przypisanym firmie progiem cenowym i akceptuje ją lub odrzuca.

Zapytania ofertowe w systemie B2B.

5. Faktury i rozliczenia - funkcja ta jest dużym ułatwieniem dla kontrahenta, bowiem może on w każdym momencie sprawdzić przeprowadzone transakcje i dotyczące ich dokumenty finansowe.

6. Zamówienia handlowców - możliwość ta jest przede wszystkim wsparciem dla handlowców operujących w terenie. Mogą ją wykorzystywać do składania zamówień w imieniu klientów - czy to będąc u nich na spotkaniu czy też odbierając telefon lub maila z zamówieniem.

7. Ofertowanie klienta końcowego - to z kolei ułatwienie dla tych kontrahentów, którzy składają oferty kolejnym, własnym klientom. Mogą wybrać w systemie B2B produkty i po kilku kliknięciach otrzymać ofertę w PDF - oczywiście uwzględniającą ich marżę. ukłon w stronę kontrahentów, którzy dodatkowo mogą złożyć ofertę własnym klientom. Kontrahent zyskuje praktyczne narzędzie, a my zwiększamy szansę na sprzedaż.

8. Wielowalutowość i wielojęzyczność - jeżeli prowadzisz interesy również z firmami spoza kraju, warto dopasować do nich system B2B. Służą do tego opcje wielowalutowości oraz wielojęzyczności, dzięki którym klienci zobaczą Twoją ofertę w swoim języku i walucie.

Wielojęzyczność w systemie B2B.

9. Powiadomienia mailowe - dzięki tej opcji możemy automatycznie wysyłać do klientów lub pracowników informacje o ważnym wydarzeniu. Taki mail może dotyczyć, na przykład, nowej faktury, zamówienia czy zapytania ofertowego.

10. Ogłoszenia, promocje, newsletter - to zestaw wygodnych narzędzi do komunikacji z klientami. Pozwalają one na przesyłanie informacji wybranej grupie kontrahentów - na przykład z promocjami.

Zapraszamy do zapoznania się z pozostałymi materiałami na temat sprzedaży poprzez platformę B2B. Omówiliśmy, między innymi, poniższe zagadnienia:

Chcesz przekonać się, w jaki sposób system Aura Business może wspierać Twoją sprzedaż B2B?

Umów konsultację

Aura Business jest systemem wspierającym polskie przedsiębiorstwa od ponad 20 lat. Aura Business jest produktem poznańskiej firmy Questy, istniejącej na rynku od 2002 roku.

Dziś firma Questy ma na swoim koncie kilkaset udanych wdrożeń systemu Aura Business w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach w Polsce.

+48 506 504 540
  • Blog
  • Vlog
  • Wywiady
  • FAQ
  • RODO
  • Dofinansowanie
  • Bezpieczeństwo
  • Finansowanie
  • Dla Partnera