Wdrożenie platformy B2B - 5 kroków do sukcesu

Wdrożenie platformy B2B w organizacji to przedsięwzięcie wymagające zaangażowania wielu osób. Jednocześnie dostawcy oprogramowania starają się maksymalnie uprościć ten proces swoim klientom, wspierając ich w najważniejszych krokach.

I o krokach dzisiaj mowa. Wyznaczyliśmy pięć kroków, które dzielą Ciebie od skutecznego wdrożenia systemu B2B i są to:

  • Określenie wizji biznesowej
  • Wybór i konfiguracja platformy
  • Wdrożenie pracowników
  • Wdrożenie klientów
  • Ciągłe doskonalenie

Wizja biznesowa

Poszukiwanie systemu powinno zacząć się od ustalenia wizji. W jej określeniu pomoże Ci przygotowanie odpowiedzi na kilka pytań. Po pierwsze zastanów się jakie problemy chcesz rozwiązać. Przygotowaliśmy listę przykładowych problemów z którymi zgłaszają się do nas producenci, dystrybutorzy i hurtownicy:

Po drugie, zastanów się nad tym jakie cele chce osiągnąć Twój biznes. Oto lista przykładowych:

  • sprzedaż produktów online 24/7,
  • obniżenie kosztów obsługi klientów,
  • automatyzacja sprzedaży hurtowej,
  • zmniejszenie ilość złogów magazynowych,
  • przyspieszenie obsługę zamówień i zapytań ofertowych,
  • usprawniona komunikacja z klientem.

Po trzecie, wyznacz osobę odpowiedzialną za projekt i zapewnij jej dostępność (czyli czas) oraz motywację do zapewnienia sukcesu.

Po czwarte, ustal jakie procesy biznesowe chcesz wspierać poprzez platformę B2B. Zaliczyć do nich można m.in. prezentację oferty produktowej, obsługę zamówień, obsługę zapytań ofertowych i negocjacji cen.

Powyższe odpowiedzi na pytania pomogą Ci przygotować się do analizy przedwrożeniowej, której efektem będzie spisany projekt wdrożenia dedykowanego rozwiązania.

Wybór i konfiguracja platformy

Świadomie pominiemy wybór platformy, jest to kwestia bardzo indywidualna i poświęcimy mu osobny materiał (który będzie tutaj podlinkowany).

W przypadku rozwiązań dedykowanych konfiguracja systemu jest po stronie dostawcy oprogramowania. To jak będzie wyglądać Twoja platforma, jakie procesy biznesowe wesprze jest zapisane w dokumencie analizy. Jednak wygląd oferty (zdjęć i opisów) to zadanie dla Ciebie.

Zadbaj o to, aby w Twojej ofercie znalazły się atrakcyjne zdjęcia i opisy produktów. Warto również zadbać o odpowiednie powiązania produktów, które mogą zwiększyć wartość koszyka.

Przed rozpoczęciem sprzedaży online musisz zadbać o atrakcyjność panelu klienta. Upewnij się, że najważniejsze dla niego elementy są łatwo dostępne, a wyświetlane ogłoszenia czytelne.

Zaawansowane platformy mają rozwinięty obszar zarządzania uprawnieniami. Jeżeli chcesz ograniczyć dostęp do pewnych możliwości konkretnym grupom kontrahentów dostosuj uprawnienia i upewnij się, co zobaczą Twoi klienci po zalogowaniu się do platformy.

Wdrożenie pracowników

Sam zakup platformy do sprzedaży hurtowej online nie zagwarantuje Ci sukcesu jeżeli Twoi pracownicy nie będą odpowiednio przygotowani. Warto już na pierwszych etapach projektu zaangażować pracowników np. do zebrania do nich informacji o potrzebach, w końcu to oni będą pracować z tym narzędziem na co dzień.

Po wyborze platformy i konfiguracji czas na szkolenie pracowników.

  1. Sprawdź, czy pracownicy potrafią zalogować się do panelu handlowca i czy wiedzą, jak obsłużyć kluczowe procesy (np. zweryfikować nowe zamówienia).
  2. Upewnij się, że wiedzą, w jaki sposób przesłać klientowi dostęp do panelu zamówień.
  3. Zweryfikuj, czy handlowcy zapoznali się z widokiem panelu klienta. Handlowcy powinni umieć zachęcić klienta do zalogowania się do platformy, zachęcić do składania zamówień w nowy sposób.

Wdrożenie klientów

Bardzo ważnym krokiem jest poinformowanie klientów o możliwości skorzystania z platformy, dlatego przedstaw im korzyści, jakie niesie za sobą to rozwiązanie. Możesz zaliczyć do nich:

  • możliwość składania zamówień w dowolnym miejscu i czasie,
  • nieograniczony czasowo dostęp do oferty produktowej,
  • wygoda przy składaniu zamówień online,
  • dostęp do cen po indywidualnych rabatach,
  • informacje o dostępności produktów,
  • możliwość tworzenia ofert dla klienta końcowego.

Przekaż klientom dostęp do platformy i zachęć ich do składania zamówień. Dobrym pomysłem może okazać się użycie specjalnego rabatu lub promocji z okazji startu nowego kanału.

Ciągłe doskonalenie

Nie zostawiamy klientów samych sobie na początku wdrożenia platformy. To od Twojej pracy zależy czy osiągniesz sukces. Monitoruj zachowanie klientów. Sprawdzaj, którzy klienci logują się do systemu, ale np. nie składają zamówień lub nie zalogowali się ani razu. Analizuj wartość produktów, które mają w koszykach.

Reaguj. Skontaktuj się z klientami, którzy nie zalogowali się do platformy. Porozmawiaj o ich ewentualnych obawach, wskaż korzyści.

Wdrażając platformę sprzedażową określiliście problemy oraz cele, które chcecie osiągnąć. Teraz czas na testowanie nowych pomysłów i doskonalenie oferty produktowej oraz sposobu obsługi klientów. Wypróbuj różne formaty ogłoszeń, promocje, prezentacje powiązanych produktów. Obserwuj, jak reagują Twoi klienci i stale pracuj nad swoją ofertą.

Zapraszamy do zapoznania się z pozostałymi materiałami na temat sprzedaży poprzez platformę B2B:

Chcesz przekonać się, w jaki sposób system Aura Business może pomóc Ci w rozwoju Twojego przedsiębiorstwa?

Umów konsultację

Aura Business jest systemem wspierającym polskie przedsiębiorstwa od ponad 20 lat. Aura Business jest produktem poznańskiej firmy Questy, istniejącej na rynku od 2002 roku.

Dziś firma Questy ma na swoim koncie kilkaset udanych wdrożeń systemu Aura Business w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach w Polsce.

+48 506 504 540
  • Blog
  • Vlog
  • Wywiady
  • FAQ
  • RODO
  • Dofinansowanie
  • Bezpieczeństwo
  • Finansowanie
  • Dla Partnera