Wdrożenie platformy B2B - 5 kroków do sukcesu
Jak wdrożyć platformę sprzedaży - pokonaj wyzwania wdrożeniowe
Skuteczne wdrożenie platformy B2B w organizacji to przedsięwzięcie wymagające zaangażowania wielu osób. Jednocześnie chcąc wyeliminować największe wyzwania wdrożeniowe, dostawcy platform B2B starają się maksymalnie uprościć ten proces wdrożenia swoim klientom, wspierając ich w najważniejszych krokach dążąc wspólnie jako partnerzy biznesowi do długoterminowych korzyści.
I o krokach tej cyfrowej transformacji dzisiaj mowa. Jako dostawca platformy B2B wyznaczyliśmy pięć kroków, które dzielą Ciebie od skutecznego wdrożenia platformy B2B i są to:
- Określenie wizji biznesowej firmy handlowej w kontekście zmiany procesów sprzedażowych
- Wybór i konfiguracja nowoczesnej platformy sprzedaży online
- Wdrożenie i szkolenie dla pracowników z funkcjonalności platformy handlowej
- Uruchomienie platformy B2B i zapewnienie aby klienci biznesowi się z nią zapoznali
- Ciągłe doskonalenie wdrożonej platformy hurtowej
Jak wdrożyć platformę B2B - zacznij od wizji biznesowej
Poszukiwanie narzędzia wspierającego sprzedaż hurtową, czyli nowej platformy powinna firma zacząć od odpowiedniego przygotowania organizacji i ustalenia wizji. W jej określeniu pomoże Ci przygotowanie odpowiedzi na kilka pytań. Po pierwsze zastanów się jakie problemy działu handlowego chcesz rozwiązać. Przygotowaliśmy listę przykładowych problemów dotyczących zmiany procesów sprzedażowych, z którymi zgłaszają się do nas producenci, dystrybutorzy i hurtownicy, czyli nasi obecni partnerzy biznesowi.
Po drugie, zastanów się nad tym jakie cele chce osiągnąć Twój biznes poprzez wdrożenie nowoczesnej platformy e-commerce B2B. Oto lista przykładowych:
- sprzedaż produktów online 24/7,
- obniżenie kosztów obsługi klientów,
- szybsza obsługa klientów biznesowych,
- automatyzacja sprzedaży hurtowej,
- zmniejszenie ilość złogów magazynowych,
- przyspieszenie obsługę zamówień i zapytań ofertowych,
- usprawniona komunikacja z klientem.
Po trzecie, wyznacz osobę odpowiedzialną za projekt i zapewnij jej dostępność (czyli czas) oraz motywację do zapewnienia sukcesu wdrożenia platformy sprzedażowej.
Po czwarte, ustal jakie procesy biznesowe chcesz wspierać za pomocą platformy B2B. Zaliczyć do nich można m.in. prezentację i personalizację oferty produktowej, obsługę zamówień, obsługę zapytań ofertowych i negocjacji cen.
Powyższe odpowiedzi na pytania pomogą Ci przygotować się do analizy przedwrożeniowej, której efektem będzie spisany projekt wdrożenia dedykowanej platformy hurtowej.
Skuteczne wdrożenie platformy B2B - wybór i konfiguracja
Świadomie pominiemy wybór nowej platformy B2B, jest to kwestia bardzo indywidualna i poświęcimy mu osobny materiał (który będzie tutaj podlinkowany).
W przypadku procesu wdrożenia platform dedykowanych konfiguracja systemu jest po stronie dostawcy platformy B2B. To jak będzie wyglądać Twoja platforma do sprzedaż hurtowej, jakie procesy biznesowe wesprze jest zapisane w dokumencie analizy. Jednak personalizacja oferty (zdjęć i opisów) to zadanie dla Ciebie. Zadbaj o to, aby w Twojej ofercie znalazły się atrakcyjne zdjęcia i opisy produktów. Warto również zadbać o odpowiednie powiązania produktów, które mogą zwiększyć wartość koszyka.
Zadbaj o to, aby w Twojej ofercie znalazły się atrakcyjne zdjęcia i opisy produktów. Za pomocą platformy wspierającej sprzedaż wykonaj również odpowiednie powiązania produktów, które mogą zwiększyć wartość koszyka.
Przed rozpoczęciem sprzedaży online musisz zadbać o atrakcyjność panelu, z którego będą korzystać obecni i nowi klienci biznesowi. Upewnij się, że najważniejsze dla nich elementy są łatwo dostępne, a wyświetlane ogłoszenia czytelne.
Zaawansowane platformy e-commerce B2B mają rozwinięty obszar zarządzania uprawnieniami. Jeżeli chcesz ograniczyć dostęp do pewnych możliwości konkretnym grupom klientów dostosuj uprawnienia i upewnij się, co zobaczą Twoi kontrahenci po zalogowaniu się do dedykowanej platformy hurtowej.
Najlepsze praktyki wdrożenia pracowników do dedykowanej platformy sprzedażowej
Sam zakup platformy do sprzedaży hurtowej online nie zagwarantuje Ci sukcesu jeżeli Twoi pracownicy działu obsługi klienta nie będą odpowiednio przygotowani na czas wdrożenia platformy. Warto już na pierwszych etapach projektu zaangażować pracowników np. do zebrania do nich informacji o potrzebach, w końcu to oni będą pracować z tym narzędziem na co dzień.
Po wyborze platformy B2B i konfiguracji czas na szkolenie pracowników działu handlowego.
- Sprawdź, czy pracownicy potrafią zalogować się do panelu handlowca w dedykowanej platformie hurtowej i czy wiedzą, jak obsłużyć kluczowe procesy (np. zweryfikować nowe zamówienia czy przeprowadzić monitoring wyników sprzedażowych).
- Upewnij się, że wiedzą, w jaki sposób przesłać kontrahentom dostęp do samoobsługowego panelu dla klientów.
- Zweryfikuj, czy pracownicy Twojej firmy handlowej zapoznali się z widokiem panelu klienta w sklepie internetowym B2B. Handlowcy powinni umieć zachęcić klienta do zalogowania się do platformy B2B, a także wykorzystywać potencjał nowego kanału sprzedaży i zachęcać partnerów biznesowych do składania zamówień w nowy sposób.
Nowoczesna platforma B2B, a klienci biznesowi
Bardzo ważnym krokiem wdrożenia platformy sprzedażowej jest poinformowanie klientów o możliwości skorzystania z funkcjonalności platformy B2B, dlatego przedstaw im korzyści, jakie niesie za sobą nowy kanał sprzedaży. Możesz zaliczyć do nich:
- możliwość składania zamówień w dowolnym miejscu i czasie,
- nieograniczony czasowo dostęp do oferty produktowej w dedykowanym systemie,
- wygoda przy składaniu zamówień online,
- dostęp do cen po indywidualnych rabatach,
- informacje o dostępności produktów,
- dostęp do historii zamówień i wystawionych dokumentów sprzedażowych,
- możliwość tworzenia ofert dla klienta końcowego.
Odpowiednia osoba po uruchomieniu platformy powinna przekazać klientom dostęp do platformy B2B i zachęć ich do składania zamówień. Dobrym pomysłem może okazać się użycie specjalnego rabatu lub promocji z okazji startu nowego kanału.
Konieczność ciągłego doskonalenia systemu B2B - stały rozwój platformy handlowej
Nie zostawiamy klientów samych sobie w początkowym czasie wdrożenia platformy e-commerce. To od Twojej pracy zależy czy osiągniesz sukces podczas zmiany procesów sprzedażowych. Monitoruj zachowanie klientów. Sprawdzaj, którzy klienci logują się do sklepu internetowego B2B, ale np. nie składają zamówień lub nie zalogowali się ani razu. Analizuj wartość produktów, które mają w koszykach. Tylko w taki sposób będziesz dążyć do rozwoju platformy.
Reaguj. Skontaktuj się z klientami, którzy nie zalogowali się do platformy B2B. Porozmawiaj o ich ewentualnych obawach, wskaż korzyści, które mogą zyskać korzystając z nowoczesnego systemu.
Wdrażając platformę sprzedażową określiliście problemy oraz cele, które chcecie osiągnąć. Teraz czas na testowanie nowych pomysłów i doskonalenie oferty produktowej oraz standardu obsługi klientów. Wypróbuj różne formaty ogłoszeń, promocje, prezentacje powiązanych produktów. Obserwuj, jak reagują Twoi klienci i stale pracuj nad swoją ofertą. Wykorzystaj pełen potencjał dedykowanego systemu do automatyzacji procesów sprzedaży.
Zapraszamy do zapoznania się z pozostałymi materiałami na temat funkcjonalności platformy B2B:
- Nowoczesna platforma B2B - co to jest i jak pomoże w automatyzacji procesów sprzedaży?
- Funkcjonalności platformy handlowej - jakie funkcje powinny posiadać nowoczesne systemy B2B?
- Platformy B2B a integracja z ERP - postaw na integrację nowoczesnych systemów
Chcesz przekonać się, w jaki sposób system Aura Business może pomóc Ci w automatyzacji procesów sprzedaży i zwiększeniu jakości obsługi klienta?
Umów konsultację