CRM dla handlowców: szansa na usprawnienie, nie obowiązkowa kontrola

Szef proponuje wykorzystanie rozwiązania CRM dla handlowców, a Ty i Twoi współpracownicy obawiacie się, że jego celem jest kontrolowanie Waszej aktywności?

Udowodnimy Ci, że system CRM to coś znacznie więcej, niż narzędzie do kontrolowania pracowników. To – przede wszystkim – wszechstronne narzędzie, które wykorzystasz w niemal wszystkich podejmowanych przez Ciebie aktywnościach handlowych.

Zastanów się nad zadaniami, które wykonujesz i odpowiedz sobie na kilka pytań, które znajdują się poniżej:

  • Prowadzisz bardzo dużo spotkań oraz rozmów telefonicznych z klientami i ciężko Ci zorganizować odpowiednio kalendarz?
  • Zapominasz o ofertach i zamówieniach, które powinieneś stworzyć?
  • Dane liczbowe są Twoją pięta achillesową i nie czujesz się mocny w tworzeniu raportów?
  • A może masz kłopoty z określeniem tempa swojej pracy, które pozwoli Ci zrealizować target?

Jeżeli na którekolwiek z pytań odpowiedziałeś twierdząco, to CRM dla handlowców jest rozwiązaniem właśnie dla Ciebie.

Obejrzyj poniższy vlog lub przeczytaj ten artykuł, by dowiedzieć się więcej.

Analiza działań pracowników – kontrola czy chęć usprawnień?

CRM dla handlowców zbiera dane, które w pewnym stopniu mogą służyć kontrolowaniu pracowników. Osoby kierujące przedsiębiorstwami mają możliwość korzystania z takich informacji do monitorowania aktywności pracowników, ale funkcja ta ma dla kierowników coraz mniejsze znaczenie. Dlaczego? Popularny obecnie model biznesowy traktuje pracownika nie tylko jako podwładnego, ale także jako współpracownika, który posiada autonomię. Coraz częściej firmy stawiają na współkooperację, a nie tylko prostą kooperację. Pracownik staje się wspólnikiem, który nie musi być kontrolowany – on doskonale wie, jakie są jego obowiązki.

Pojawia się więc pytanie: dlaczego osoby zarządzające korzystają z CRM dla handlowca do analizy podejmowanych działań?

Odpowiedź jest bardzo prosta: wykorzystanie danych z systemu umożliwia poprawę działalności. Pojawia się możliwość wprowadzenia usprawnień, które pozytywnie wpłyną na całą firmę oraz osiągane zyski.

Dodatkowo, CRM dla przedstawicieli handlowych może pomóc również i samym handlowcom. Celem osób pracujących w dziale handlowym jest realizacja ustalonych zamierzeń – targetów. System CRM pomaga śledzić podejmowane działania i stwarza możliwość bieżącej obserwacji postępów. Jako handlowiec doskonale wiesz, jaki jest etap Twojej pracy.

Zastanawiasz się, gdzie możesz znaleźć omawiane dane w systemie? Pomocny okazuje się widget „Moje cele”, który możesz umieścić bezpośrednio na pulpicie pracy. Dzięki niemu możesz zobaczyć swoje ustalone cele na określone przedziały czasu i zweryfikować poziom ich realizacji.

CRM dla handlowców narzędziem do budowania relacji z klientami

Jak wykorzystać program dla przedstawicieli handlowych do tworzenia silnych i trwałych relacji z klientami? CRM dla handlowców pozwoli Ci zadbać o każdego odbiorcę, a co najważniejsze sprawi, że będziesz pamiętał o każdym z nich. A ta pamięć jest obecnie najważniejsza. W gąszczu informacji, zadań, maili i projektów do wykonania, bardzo łatwo możesz zapomnieć o istocie, którą stanowią klienci.

System będzie pamiętał o klientach za Ciebie, a w razie konieczności będzie wysyłał Ci przypomnienia o określonych działaniach – mailach, spotkaniach, ofertach czy konieczności kontaktu.

Korzystając z CRM-a dla handlowców masz także możliwość sporządzania notatek z kontaktów z klientami. To bardzo przydatna funkcja, która każdej upoważnionej osobie pozwala w dowolnym momencie sprawdzić, jakie były ustalenia z klientem. Wszystko to może być łączone z zadaniami do wykonania, które możesz stworzyć w systemie kilkoma kliknięciami.

Karta klienta jako narzędzie budowania relacji

Zakładka, którą możesz wykorzystać w pracy z klientem to Karta klienta. Zawiera ona podstawowe dane identyfikujące oraz informacje kontaktowe. Możesz umieszczać w niej potrzeby przedstawiane przez odbiorców, ich problemy, a także prywatne kwestie, które mogą Ci pomóc w budowaniu trwalszej zażyłości. CRM dla handlowców sprawia, że wszystkie najważniejsze informacje o klientach masz w jednym, szybko dostępnym miejscu.

Podstawowe dane o kliencie to nie jedyne informacje, które możesz znaleźć w Karcie klienta. Dzięki systemowi CRM masz dostęp do kompletnej dokumentacji klienta. Możesz zobaczyć między innymi:

  • oferty,
  • zamówienia,
  • faktury,
  • płatności.

Jeśli Twój CRM zostanie zintegrowany z posiadanym przez Ciebie systemem ERP, będziesz mógł również przeanalizować dane o rozliczeniach, zaległościach i obrotach firmy.

Ważnym elementem Twoich działań jest także segmentacja klientów. W tym również pomoże Ci CRM dla handlowców. Podziału na grupy dokonasz za pomocą atrybutów. Możesz dodać opis klienta, rodzaj jego działalności oraz określić jak duża jest jego firma. Dodatkowo, masz możliwość wskazania go jako potencjalnego odbiorcę na dany produkt. Te i inne elementy pomogą Ci odpowiednio zrozumieć grupy Twoich klientów. Czyż nie jest to proste?

Relacje z klientem są długotrwałe, a Ty potrzebujesz odszukać jakieś ważne ustalenie z przeszłości? Nie ma problemu. CRM dla handlowców daje Ci dostęp do całej historii kontaktów z kontrahentem. Z łatwością możesz sprawdzić, jakie były uzgodnienia. Zrobisz to w zakładce „Zadania i zdarzenia”.

Rozwiązanie to jest wyjątkowo pomocne w przypadku absencji pracowników. Ich klientami mogą się zająć współpracownicy, którzy posiadają dostęp do wcześniejszych działań podejmowanych wobec danego klienta.

CRM dla handlowców możesz także połączyć ze swoją skrzynką pocztową. Wtedy wszystkie kluczowe informacje masz w jednym miejscu i możesz cieszyć się swoim dodatkowym czasem wolnym.

Jakie funkcje CRM dla handlowców usprawnią Twoją pracę?

Organizacja zadań w CRM

Jeżeli chciałbyś lepiej zorganizować swoją pracę, to system CRM jest stworzony właśnie dla Ciebie. Dzięki funkcji „Kalendarz” możesz odpowiednio planować swoje działania. Zadania, które ustalisz do realizacji, pojawią się w kalendarzu, a Ty będziesz miał przejrzysty wgląd w swoją aktywność. Dodatkowo, wszystko będzie się znajdować w jednym miejscu, a system CRM wyśle Ci powiadomienie w odpowiednim czasie.

Pracę mogą ułatwić Ci widgety. Możesz skorzystać z funkcji „Moje zadania na dziś”, która skupia się na aktualnym dniu roboczym. Inną możliwością jest widget „Zadania i zdarzenia” – on z kolei zaprezentuje Ci Twoje plany na najbliższy tydzień.

Częściej korzystasz ze smartfona? Rozwiązaniem dla Ciebie jest aplikacja mobilna, w której możesz zobaczyć listę swoich zadań. Opatrzona jest ona informacjami dotyczącymi klientów, abyś miał dostęp do wszystkich najważniejszych danych na tym samym urządzeniu.

Automatyczna oferta dla Twojego klienta. Czy to możliwe?

Jesteś w terenie i musisz być na bieżąco ze stanami magazynowymi, które posiada Twoja firma? W normalnej rzeczywistości taka sytuacja stwarza konieczność ciągłego kontaktu z siedzibą firmy.

CRM dla handlowców może sprawić, że kontakt nie będzie potrzebny, a wszystkie istotne informacje, takie jak liczba produktów oraz ich cena odnajdziesz w systemie.

Dodatkowym atutem jest możliwość automatyzacji procesu ofertowania. Dzięki informacjom zawartym w systemie – np. liście produktów – oferta dla Twojego klienta tworzy się praktycznie sama. Wystarczy jedynie kilka Twoich kliknięć, które wybiorą produkt poprzez kod, nazwę lub listę.

Cena również zostanie określona przez system, który uwzględni rabat przypisany danemu klientowi w jego karcie. Jeżeli Twoje ustalenia z klientem będą inne, możesz zmodyfikować wysokość rabatu ręcznie.

System pozwala skorzystać z szablonu PDF do stworzenia pisemnej oferty. Automatycznie w szablonie zostaną zawarte wszystkie informacje wraz ze zdjęciami i opisami.

Oferta może zostać wysłana ze skrzynki mailowej albo ze systemu CRM – wszystko zależy od integracji. Całe działanie jest bardzo krótkie i nieskomplikowane. Jeżeli wszystkie dane znajdują się w systemie, Twoje obowiązki są bardzo uproszczone.

Tak stworzoną ofertę można w ciągu kilku sekund zamienić na zamówienie złożone przez zdecydowanego klienta.

Szanse sprzedaży - jak z nimi pracować?

CRM dla handlowców wprowadza też funkcję „Szanse sprzedaży”. W tej części dowiesz się, jak na nich pracować.

Proces sprzedażowy nie jest pojedynczym działaniem. Już samo pojęcie „proces” wskazuje, że obejmuje on przynajmniej kilka etapów. Moduł „Szanse sprzedaży” służy zarządzaniu wydzielonymi fazami procesu sprzedaży.

Poszczególne etapy możesz dobierać samodzielnie, ale, ogólnie ujmując, funkcja ta stwarza Ci możliwość śledzenia poszczególnych leadów i zadań z nimi powiązanych.

Widok ogólny jest miejscem, w którym możesz dodawać nowo pojawiające się szanse. Masz również możliwość obserwacji wszystkich szans, które w danym momencie istnieją na wszystkich etapach. Oprócz tego możesz przeanalizować realizację szans w ujęciu czasowym oraz kontrolować czasy zamknięcia.

Pojedynczą szansę możesz sprawdzić poprzez dwukrotne kliknięcie w nią. W tym widoku zobaczysz:

  • szczegóły rozmowy z klientem,
  • przedstawione oferty,
  • możliwość zaplanowania zadania,
  • przewidywaną wartość transakcji,
  • datę potencjalnej decyzji.

Dlaczego warto korzystać z „Szans sprzedaży”? Uzyskasz dzięki temu kolejne narzędzie, które pomoże Ci w efektywnej realizacji targetu. Poszczególne etapy szansy i działania, które się na nich znajdują, pokażą Ci, co warto finalizować, z kim się kontaktować oraz jakich terminów pilnować.

CRM dla handlowców to nie tylko relacje zewnętrzne

Czat ze współpracownikami

Chciałbyś szybko skontaktować się ze swoimi współpracownikami i przekazać im informację o wspólnej integracji? CRM dla handlowców umożliwia budowanie relacji wewnątrzfirmowych poprzez korzystanie z komunikatora. Możesz skontaktować się z poszczególnymi osobami w organizacji, wybranymi ich grupami lub zespołami, a także wszystkimi pracownikami jednocześnie.

Wiadomości mogą być wysyłane nie tylko bezpośrednio przez czat. Komunikat możesz stworzyć również w innych miejscach – szansie, mailu czy zadaniu. Dzięki temu powiążesz swoją wiadomość z konkretnym elementem, a odbiorca będzie miał wszystkie niezbędne szczegóły od razu pod ręką.

Gdzie jest mój klient?

Aby efektywniej kontaktować się ze swoimi klientami, jak najczęściej korzystaj z mapy. Dzięki temu wybierając się w podróż, możesz odwiedzić kilku odbiorców – zarówno tych aktualnych, jak i potencjalnych. Oszczędzasz dzięki temu swój czas i koszty podróży, a klienci mają poczucie, że dbasz o Waszą relację biznesową.

Podsumowanie

Poznałeś już bliżej CRM dla handlowca. Wiesz również, jakie korzyści możesz dzięki niemu uzyskać. Zapamiętaj, że system CRM ma być dla Ciebie UŁATWIENIEM, a nie UTRUDNIENIEM. Wykorzystanie systemu i jego przeznaczenie zależy tylko od Ciebie.

Jeśli chcesz wypróbować CRM w swojej firmie, skontaktuj się z nami. Chętnie pomożemy Ci w początkach współpracy z systemem CRM.

Polecamy również:

Chcesz przekonać się, w jaki sposób system Aura Business może wesprzeć handlowców w ich codziennej pracy?

Umów konsultację

Aura Business jest systemem wspierającym polskie przedsiębiorstwa od ponad 20 lat. Aura Business jest produktem poznańskiej firmy Questy, istniejącej na rynku od 2002 roku.

Dziś firma Questy ma na swoim koncie kilkaset udanych wdrożeń systemu Aura Business w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach w Polsce.

+48 506 504 540
  • Blog
  • Vlog
  • Wywiady
  • FAQ
  • RODO
  • Doinansowanie
  • Bezpieczeństwo
  • Dla Partnera
  • Finansowanie