Panel B2B a zarządzanie sprzedażą – czy na pewno warto?

Czy dostęp do panelu B2B może wpłynąć pozytywnie na możliwość sprzedaży produktów innym przedsiębiorcom? Właśnie po to został stworzony. Jego celem jest wsparcie działalności B2B, która prowadzona jest na odmiennych zasadach niż sprzedaż detaliczna. Klienci biznesowi to grupa odbiorców, do której kierowanie oferty wiąże się z koniecznością uważnego uwzględniania cech, które wyróżniają hurtową sprzedaż produktów. Są one przede wszystkim powiązane z charakterystyką tej grupy klientów.

Decydując się na sprzedaż B2B online należy pamiętać o różnorodności kontrahentów, ich liczebności, dbaniu o długoterminowość relacji oraz o poszczególnych fazach procesu zakupowego. Powyższe cele wielokanałowej sprzedaży B2B powinny łączyć się z podstawowym założeniem biznesowym, które obowiązuje w przedsiębiorstwach sprzedażowych – sprawność podejmowanych działań sprzedażowych. Rozwiązaniem, które może przyczynić się do efektywnej realizacji i współistnienia celów jest wykorzystanie rozbudowanego panelu klienta B2B do procesu obsługi klienta.

W poniższym vlogu oraz niniejszym artykule wyjaśnimy Ci:

  • czym jest platforma sprzedaży,
  • jak wykorzystanie panelu B2B może wpłynąć na Twoje procesy biznesowe,
  • jakie możliwości oferuje sprzedaż dzięki platformie B2B..

Jeżeli udane wdrożenie platformy B2B to temat, który Cię interesuje - zapraszamy do obejrzenia filmu lub przeczytania materiału tekstowego.

Panel klienta B2B w sprzedaży – co to takiego?

Dostęp do panelu B2B w sprzedaży hurtowej oznacza prawie całkowite lub tylko częściowe przeniesienie procesu obsługi klienta do Internetu. Zastosowanie rozwiązania informatycznego i rozpoczęcie sprzedaży w sieci, może być wsparciem dla tradycyjnych działań stacjonarnych. W tym kontekście panel B2B jest tylko dodatkowym kanałem sprzedaży, który uzupełnia obsługę zamówień B2B klientów offline. Kluczowe możliwości platformy B2B czynią ją wręcz głównym obszarem procesu sprzedażowego, który w tym przypadku jest doraźnie wspierany przez pracę handlowca w terenie. Integracja systemu handlowego z podstawową działalnością przedsiębiorstwa jest zatem konieczna ze względu na jego wpływ na budowanie i utrzymywanie relacji z kluczowymi klientami.

Udane wdrożenie platformy B2B w sprzedaży, którą prowadzi przedsiębiorstwo, wiąże się z wieloma wątpliwościami. Zarządzający zadają sobie wiele pytań:

  • Czy osiągniemy wyższe zyski dzięki oprogramowaniu B2B i usprawnimy procesy biznesowe?
  • Czy panel klienta B2B w sprzedaży to dobra inwestycja?
  • Jakie są korzyści platformy B2B? Co zyskają klienci biznesowi?
  • Czy uda się konsekwentnie rozwijać sprzedaż dzięki platformie handlowej?
  • Jak nowoczesna platforma wpłynie na jakość pracy zespołu handlowego?

Odpowiedzi na powyższe pytania warto posiadać nawet, jeśli w danym momencie nie rozważa się wdrożenia panelu klienta B2B. Dlaczego? Być może przydadzą się one w przyszłości, gdy trzeba będzie podjąć szybką decyzję dotyczącą zaangażowania się w sprzedaż B2B online. W obliczu transformacji cyfrowej rzeczywistość staje się coraz mniej przewidywalna i warto być przygotowanym na zmienność otoczenia.

Samo przedstawienie korzyści platformy B2B jest jednak niewystarczające do tego, aby w pełni zapoznać się z jej możliwościami. Konieczne jest powiązanie ich z procesem sprzedaży oraz problemami, które mogą pojawiać się na poszczególnych etapach działań. Tylko takie postępowanie może dokładnie przybliżyć istotę panelu B2B w sprzedaży.

Rozbudowany panel klienta w sprzedaży - jakie możliwości oferuje sprzedaż internetowa z platformą B2B?

Każdy handlowiec wie, jak ważne są relacje z klientami – rozmowy telefoniczne, maile oraz spotkania osobiste. Doskonale zdaje on sobie także sprawę, ile czasu potrzeba na budowanie odpowiednich i trwałych stosunków w branży sprzedaży hurtowej, a także jak wiele warte jest każde zamówienie B2B. Kontakt z klientem nie jest jednak jedynym obowiązkiem osób z zespołu handlowego. Muszą oni zajmować się również innymi etapami procesu sprzedażowego.

Rozwój przedsiębiorstwa powoduje, że czasu na realizację różnorodnych działań w formie stacjonarnej jest coraz mniej. Z pomocą przychodzi automatyzacja procesów, która wynika z zastosowania panelu B2B w sprzedaży. Usprawnienie i informatyzacja pewnych zadań wpływają na lepszą organizację działań sprzedażowych i mniejszą ilość czasu potrzebnego na ich realizację. Dzięki automatyzacji sprzedaży, w momencie, w którym część obowiązków wykonuje system, pracownik może wykorzystać nowo powstały czas wolny na budowanie relacji – clou działań B2B.

Wątpliwości, co do panelu B2B w sprzedaży mają nie tylko sprzedający. Wiele pytań pojawia się także po stronie zakupowej. Rolą handlowców jest przekonanie i zachęcenie swoich partnerów biznesowych do składania zamówień online. W związku z tym, znajomość zalet panelu B2B w sprzedaży jest pomocna również w celu edukacji kupujących. Przedstawienie im kluczowych możliwości platformy B2B i korzyści, jakie dzięki niej uzyskają jest w tym przypadku kluczowe.

Czytaj dalej, by poznać zalety sprzedaży internetowej z platformą B2B i z powodzeniem wdrożyć możliwość sprzedaży produktów online wśród swoich partnerów biznesowych!

Kluczowe możliwości platformy B2B: sprzedaż całodobowa

Integracja platformy B2B w działalność biznesową stwarza możliwość składania zamówień przez całą dobę, z dowolnego miejsca na świecie. Znaczenia nie mają godziny otwarcia firmy i jej lokalizacja, ponieważ proces zakupowy zachodzi przy pomocy systemu B2B i urządzenia z dostępem do Internetu. Korzysta na tym przedsiębiorstwo sprzedażowe, które nie ogranicza swojej działalności do konkretnych godzin, otwiera się na nowych klientów z nieobsługiwanych dotąd lokalizacji i rozwija swoją działalność. Na panelu B2B w sprzedaży skorzystają również klienci, którzy mogą dokonać zakupu w momencie, w którym tego potrzebują.

Dopasowanie oferty produktowej do klienta

Działalność prowadzona tylko w formie stacjonarnej nie sprzyja aktualności. Aby klient otrzymywał na bieżąco ceny, stany magazynowe czy aktualizacje oferty (w tym rabaty i promocje) potrzeba czasu i dużych nakładów finansowych. Szczególnie, gdy skład oferty produktowej często się zmienia. Handlowcy muszą na bieżąco śledzić zmieniające się dane, a działy marketingu dokonywać modyfikacji w dokumentacji ofertowej – zazwyczaj drukowanej. Wdrożenie panelu B2B w sprzedaży powoduje, że informacje dotyczące oferty znajdują się w gotowej platformie, do której dostęp mają nie tylko pracownicy, ale także klienci.

Dodatkową opcją jest personalizacja oferty sklepu internetowego B2B. Dla sprzedaży stacjonarnej jest to utrudnione – szczególnie w momencie wizualnego przedstawienia produktów na materiałach promocyjnych. Panel B2B rozwiązuje ten problem i dostosowuje ukazywaną ofertę do stosowanej wobec danego klienta polityki cenowej i ustaleń kontraktowych. Platforma umożliwia w ten sposób zachować indywidualność procesu sprzedażowego i zadbać o każdego klienta w odpowiedni sposób.

Definiowanie cen w sprzedaży B2B online

Panel B2B w sprzedaży pozwala na dostosowywanie ceny do danego kontrahenta. Inicjatywa może pojawić się jednak także po stronie kupującego - klienci biznesowi mają możliwość negocjowania cen i wystawiania zapytań ofertowych.

Sprzedający nie musi, ale może zgodzić się na propozycję. W takim przypadku świetnie działa automatyzacja procesów, która pozwala przetworzyć ofertę na zamówienie.

Udane wdrożenie platformy B2B a samoobsługa klienta

Poprawna implementacja oprogramowania B2B wprowadza samoobsługę klientów biznesowych. Samodzielnie dokonują oni zakupu za pomocą sklepu internetowego B2B – uzyskują szczegółowe informacje o wybranym produkcie, wybierają do koszyka odpowiednią liczbę sztuk i zamawiają. Ograniczona zostaje rola zespołu handlowego, którego członkowie, dzięki temu, mogą realizować inne zadania.

Jak dostęp do panelu B2B usprawnia budowanie relacji z klientem?

Integracja platformy B2B z działalnością handlową przedsiębiorstwa pozwala, by pracownik działu sprzedaży mógł skupić się na budowaniu relacji z klientami. W jaki sposób?

Internetowy kanał sprzedaży daje możliwość przeglądu logowań klientów. Handlowiec po analizie informacji w platformie handlowej, może wybrać kontrahentów, do których warto zadzwonić i dopytać o postępy w dokonywaniu zakupu. W przypadku klientów, którzy nie są niczym zainteresowani - może zaoferować im rabat, np. na konkretne grupy produktów.

Panel B2B w sprzedaży pokazuje także podmioty, które wcale nie logują się do systemu. W tym przypadku istnieją dwie opcje:

  • przekonanie do korzystania z platformy,
  • rezygnacja z indywidualnej obsługi.

Panel B2B – porządek w dokumentacji sprzedażowej

Sprzedaż online z wykorzystaniem panelu B2B ułatwia tworzenie dokumentacji związanej z realizacją zamówień B2B. Dodatkowo, jeśli firma posiada integrację platformy z systemem handlowym (ERP), to dokumenty te są automatycznie umieszczane w tym programie. Nie ma konieczności ręcznego wprowadzania danych przez członków zespołu handlowego. Z tego względu warto korzystać z systemu ERP.

Jedną z funkcji panelu B2B są także raporty sprzedażowe. Platforma umożliwia:

  • śledzenie poziomu zamówień,
  • obserwację poziomu sprzedaży,
  • poszukiwanie trendów i sezonowości.

Systematyczna analiza raportów może pomóc w znalezieniu elementów, które wymagają poprawy w procesie realizacji zamówień. W ramach zarządzania sprzedażą warto więc obserwować statystyki, by stale udoskonalać proces sprzedażowy.

Szybkie zamówienia bez użycia koszyka

Panel B2B w sprzedaży powinien służyć również stałym klientom. Ułatwieniem, które może sprzyjać budowaniu długotrwałych relacji i dbaniu o nie, jest możliwość szybkiego ponawiania zamówień - dokonywanie identycznego zakupu. Wystarczy, że podczas składania zamówienia klient wykorzysta odpowiedni (wcześniejszy) dokument zakupu. Nie ma konieczności korzystania z koszyka i przechodzenia przez kolejne etapy kupna. Cały proces zostaje w ten sposób maksymalnie skrócony i uproszczony.

Zatrzymaj klienta na dłużej

Chcąc budować trwałe relacje z kontrahentami, należy zaoferować im coś więcej niż tylko możliwość zakupu towarów. Tym rozwiązaniem jest możliwość obsługi ich własnych klientów – ofertowanie klienta końcowego., które umożliwia nowoczesna platforma handlowa. Dlaczego ten rodzaj współpracy pomiędzy firmami jest tak ważny? Dzięki zaangażowaniu jednego przedsiębiorstwa, inne może zaoszczędzić swój cenny czas i cieszyć się ułatwieniem prowadzonych działań. Kto nie chciałby współpracować z przedsiębiorstwem, które wyręczą Cię w obowiązkach?

Podsumowanie korzyści platformy B2B

Panel B2B w sprzedaży znacząco przyczynia się do poprawy sposobu funkcjonowania całego przedsiębiorstwa. Pojawia się możliwość automatyzacji zadań i poświęcenia czasu na inne aktywności, które wymagają czynnika ludzkiego. Zwiększona sprzedaż i niższe koszty obsługi klienta, przekładają się na coraz to wyższe zyski firmy. I, co najważniejsze, cała organizacja może skupić się na budowaniu relacji z klientami, którzy są podstawą prowadzenia biznesu.

Znasz już kluczowe możliwości platformy B2B i to może być pierwszym krokiem do podjęcia ważnej decyzji o zmianie dotychczasowego procesu sprzedaży i obsługi zamówień.

Jeżeli czujesz potrzebę poszerzenia wiedzy o panelu B2B – zapraszamy do kontaktu. Nasz zespół odpowie na nurtujące pytania i omówi możliwości wdrożenia systemu B2B w Twojej firmie. Pamiętaj, że jeżeli gotowa platforma nie jest wystarczającym narzędziem dla Twojego przedsiębiorstwa - istnieją inne możliwości. Aura Business to dedykowane rozwiązanie, które możemy dopasować do Twoich indywidualnych potrzeb.

Polecamy również:

Chcesz przekonać się, w jaki sposób system Aura Business może wesprzeć Twoją sprzedaż?

Umów konsultację

Aura Business jest systemem wspierającym polskie przedsiębiorstwa od ponad 20 lat. Aura Business jest produktem poznańskiej firmy Questy, istniejącej na rynku od 2002 roku.

Dziś firma Questy ma na swoim koncie kilkaset udanych wdrożeń systemu Aura Business w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach w Polsce.

+48 506 504 540
  • Blog
  • Vlog
  • Wywiady
  • FAQ
  • RODO
  • Dofinansowanie
  • Bezpieczeństwo
  • Finansowanie
  • Dla Partnera