Rozwiązania
Zamów prezentację

Autor: Zespół Questy

B2B

Panel B2B w sprzedaży – warto czy nie?

7 marca 2022

Czy panel B2B może pomóc w sprzedaży dóbr innym przedsiębiorcom? Właśnie po to został stworzony. Jego celem jest wsparcie działalności B2B, która prowadzona jest na odmiennych zasadach niż sprzedaż detaliczna. Kierowanie oferty do innych klientów biznesowych wiąże się z koniecznością uważnego uwzględniania cech, które wyróżniają hurtową sprzedaż produktów. Są one przede wszystkim powiązane z charakterystyką tej grupy klientów. Decydując się na sprzedaż B2B należy pamiętać o różnorodności kontrahentów, ich liczebności, dbaniu o długoterminowość relacji oraz o poszczególnych fazach procesu zakupowego. Powyższe cele działalności B2B powinny łączyć się z podstawowym założeniem biznesowym, które obowiązuje w przedsiębiorstwach sprzedażowych – sprawność podejmowanych działań sprzedażowych. Rozwiązaniem, które może przyczynić się do efektywnej realizacji i współistnienia celów jest wykorzystanie panelu B2B do procesu obsługi klienta.

W poniższym vlogu oraz niniejszym artykule wyjaśnimy Ci:

  • czym jest platforma sprzedaży,
  • jak wykorzystanie panelu B2B może wpłynąć na Twoje procesy biznesowe,
  • jakie możliwości oferuje platforma B2B.

Jeżeli wdrożenie platformy sprzedaży to temat, który Cię interesuje - zapraszamy do obejrzenia filmu lub przeczytania materiału tekstowego.

Panel B2B w sprzedaży – czym jest?

Wykorzystanie panelu B2B w sprzedaży hurtowej oznacza prawie całkowite lub tylko częściowe przeniesienie procesu obsługi klienta do Internetu. Zastosowanie rozwiązania informatycznego i funkcjonowanie sprzedaży w sieci, może być wsparciem dla tradycyjnych działań stacjonarnych. W tym kontekście panel B2B jest tylko dodatkowym kanałem sprzedaży, który uzupełnia obsługę zamówień klientów offline. Platforma B2B może być również głównym obszarem procesu sprzedażowego, który w tym przypadku jest doraźnie wspierany przez pracę handlowca w terenie. Uwzględnienie takiego działania jest konieczne ze względu na jego wpływ na budowanie i utrzymywanie relacji z kluczowymi klientami.

Wdrożenie panelu B2B w sprzedaży, którą prowadzi przedsiębiorstwo wiąże się z wieloma wątpliwościami. Zarządzający zadają sobie wiele pytań:

  • Czy osiągniemy wyższe zyski dzięki platformie B2B i usprawnimy procesy biznesowe?
  • Czy panel B2B w sprzedaży to dobra inwestycja?
  • Jakie korzyści wynikają z wdrożenia platformy sprzedażowej?
  • Jak platforma wpłynie na jakość pracy zespołu handlowego i obsługę klientów biznesowych?

Wyczerpująca odpowiedź na powyższe pytania może rozwiać wątpliwości i przekonać do wykorzystywania panelu B2B w sprzedaży. Takie informacje warto posiadać nawet, jeśli w danym momencie nie rozważa się wdrożenia panelu B2B. Dlaczego? Być może przydadzą się one w przyszłości, gdy trzeba będzie podjąć szybką decyzję dotyczącą zaangażowania się w sprzedaż internetową. Rzeczywistość staje się obecnie coraz mniej przewidywalna i warto być przygotowanym na zmienność otoczenia.

Samo przedstawienie korzyści jest jednak niewystarczające do tego, aby w pełni zapoznać się z możliwościami platformy. Konieczne jest powiązanie ich z procesem sprzedaży oraz problemami, które mogą pojawiać się na poszczególnych etapach działań. Tylko takie postępowanie może dokładnie przybliżyć istotę panelu B2B w sprzedaży.

Zalety panelu B2B w sprzedaży - jakie możliwości oferuje platforma sprzedaży?

Każdy handlowiec wie, jak ważne są relacje z klientami – rozmowy telefoniczne, maile oraz spotkania osobiste. Doskonale zdaje on sobie także sprawę, ile czasu potrzeba na budowanie odpowiednich i trwałych stosunków w branży sprzedaży hurtowej. Kontakt z klientem nie jest jednak jedynym obowiązkiem osób z zespołu handlowego. Muszą oni zajmować się również innymi etapami procesu sprzedażowego.

Rozwój przedsiębiorstwa powoduje, że czasu na realizację różnorodnych działań w formie stacjonarnej jest coraz mniej. Z pomocą przychodzi automatyzacja procesów, która wynika z zastosowania panelu B2B w sprzedaży. Usprawnienie i informatyzacja pewnych zadań wpływają na lepszą organizację działań sprzedażowych i mniejszą ilość czasu potrzebnego na ich realizację. W momencie, w którym część obowiązków wykonuje system, pracownik może wykorzystać nowo powstały czas wolny na budowanie relacji – clou działań B2B.

Wątpliwości, co do panelu B2B w sprzedaży mają nie tylko sprzedający. Wiele pytań pojawia się także po stronie zakupowej. Rolą handlowców jest przekonanie i zachęcenie swoich partnerów biznesowych do składania zamówień online. W związku z tym, znajomość zalet panelu B2B w sprzedaży jest pomocna również w celu edukacji kupujących. Przedstawienie im korzyści, jakie uzyskają dzięki platformie hurtowej jest w tym przypadku kluczowe.

Poznaj zalety platformy B2B i rozpowszechnij sprzedaż internetową wśród swoich partnerów biznesowych!

Sprzedaż całodobowa dzięki wdrożeniu platformy

Panel B2B w sprzedaży stwarza możliwość składania zamówień przez całą dobę oraz z dowolnego miejsca na świecie. Znaczenia nie mają godziny otwarcia firmy i jej lokalizacja, ponieważ proces zakupowy, a tym samym sprzedażowy zachodzi przy pomocy platformy i urządzenia z dostępem do Internetu. Korzysta na tym przedsiębiorstwo sprzedażowe, które nie ogranicza swojej działalności do konkretnych godzin, otwiera się na nowych klientów z nieobsługiwanych dotąd lokalizacji i rozwija swoją działalność. Panel B2B w sprzedaży jest również pomocą dla dokonujących zakupu, którzy robią to w momencie, w którym tego potrzebują. Nie istnieją w tej kwestii żadne ograniczenia, dlatego klient ma możliwość spełnić wszystkie swoje oczekiwania.

Dopasowanie oferty produktowej do klienta

Działalność prowadzona tylko w formie stacjonarnej nie sprzyja aktualności. Aby klient otrzymywał na bieżąco ceny, stany magazynowe, rabaty i promocje, potrzeba czasu oraz dużych nakładów finansowych. Szczególnie, gdy skład oferty produktowej często się zmienia. Handlowcy muszą na bieżąco śledzić zmieniające się dane, a działy marketingu dokonywać modyfikacji w dokumentacji ofertowej – zazwyczaj drukowanej. Wdrożenie panelu B2B w sprzedaż powoduje, że informacje dotyczące oferty znajdują się w gotowej platformie, do której dostęp mają nie tylko pracownicy, ale także klienci.

Dodatkową opcją jest personalizacja oferty sklepu internetowego B2B. W przypadku stacjonarnego modelu sprzedaży jest to utrudnione – szczególnie w momencie chęci wizualnego przedstawienia asortymentu na materiałach promocyjnych. Panel B2B rozwiązuje ten problem i dostosowuje ukazywaną ofertę do stosowanej wobec danego klienta polityki cenowej i ustaleń kontraktowych. System pozwala zachować indywidualność procesu sprzedażowego i zadbać o każdego klienta w odpowiedni sposób.

Ustalenie zadowalającej ceny

Panel B2B w sprzedaży pozwala na dostosowywanie ceny do danego kontrahenta. Inicjatywa może pojawić się jednak także po stronie kupującego, - klient ma możliwość negocjowania cen oraz wystawiania zapytań ofertowych.

Sprzedający nie musi, ale może zgodzić się na propozycję. W takim przypadku świetnie działa automatyzacja, która pozwala przetworzyć ofertę na zamówienie.

Samoobsługa klienta w platformie hurtowej

Platforma B2B wprowadza samoobsługę klienta. Samodzielnie dokonuje on zakupu za pomocą sklepu internetowego B2B – uzyskuje szczegółowe informacje o wybranym produkcie, wybiera do koszyka odpowiednią liczbę sztuk i zamawia. Ograniczona zostaje zespołu handlowego, którego członkowie, dzięki temu, mogą realizować inne zadania.

Budowanie relacji z klientem z systemem sprzedaży hurtowej

Pracownik sprzedaży może skupić się na budowaniu relacji. W jaki sposób?

Internetowy kanał sprzedaży daje możliwość przeglądu logowań klientów. Handlowiec po analizie informacji, może wybrać kontrahentów, do których warto zadzwonić i dopytać o postępy w dokonywaniu zakupu. W przypadku klientów, którzy nie są niczym zainteresowani - warto zaoferować im rabat, np. na konkretne grupy produktów.

Panel B2B w sprzedaży pokazuje także podmioty, które wcale nie logują się do systemu. W tym przypadku istnieją dwie opcje:

  • przekonanie do korzystania z platformy,
  • rezygnacja z indywidualnej obsługi.

Panel B2B – porządek w dokumentacji sprzedażowej

Sprzedaż online z wykorzystaniem panelu B2B ułatwia tworzenie dokumentacji związanej z realizacją zamówień. Dodatkowo, jeśli firma posiada integrację platformy z systemem handlowym (ERP), to dokumenty te są automatycznie umieszczane w tym programie. Nie ma konieczności ręcznego wprowadzania danych przez członków zespołu handlowego. Z tego względu warto korzystać z systemu ERP.

Jedną z funkcji panelu B2B są także raporty sprzedażowe. Platforma umożliwia:

  • śledzenie poziomu zamówień,
  • obserwację poziomu sprzedaży,
  • poszukiwanie trendów i sezonowości.

Systematyczna analiza raportów może pomóc w znalezieniu elementów, które wymagają poprawy w procesie realizacji zamówień. Warto więc obserwować statystyki, by stale udoskonalać proces sprzedażowy.

Szybkie zamówienia bez użycia koszyka

Wykorzystywanie panelu B2B w sprzedaży powinno służyć stałym klientom. Ułatwieniem, które może sprzyjać budowaniu długotrwałych relacji i dbaniu o nie, jest możliwość ponawiania zamówień - dokonywanie identycznego zakupu. Wystarczy, że podczas składania zamówienia klient wykorzysta odpowiedni (wcześniejszy) dokument zakupu. Nie ma konieczności korzystania z koszyka i przechodzenia przez kolejne etapy kupna. Proces jest maksymalnie skrócony i uproszczony.

Zatrzymaj klienta na dłużej

Chcąc budować trwałe relacje z kontrahentami, należy zaoferować im coś więcej niż tylko możliwość zakupu towarów. Tym rozwiązaniem jest możliwość obsługi ich własnych klientów – ofertowanie klienta końcowego. Dlaczego ten rodzaj współpracy pomiędzy firmami jest tak ważny? Kluczowe jest to, że – dzięki zaangażowaniu jednego przedsiębiorstwa – inne może zaoszczędzić swój cenny czas i cieszyć się ułatwieniem prowadzonych działań. Kto nie chciałby współpracować z przedsiębiorstwem, które wyręczą Cię w obowiązkach? Ofertowanie klienta końcowego jest więc niezwykle pomocnym narzędziem do budowania trwałych relacji z własnym odbiorcą.

Słowem podsumowania…

Wykorzystanie panelu B2B w sprzedaży przyczynia się do poprawy sposobu funkcjonowania przedsiębiorstwa. Pojawia się możliwość automatyzacji zadań i poświęcenia czasu na inne aktywności, które wymagają czynnika ludzkiego. W związku ze zwiększoną sprzedażą oraz niższymi kosztami obsługi klienta, przedsiębiorstwo osiąga coraz to wyższe zyski. I, co najważniejsze, organizacja może skupić się na budowaniu relacji z klientami, którzy są podstawą prowadzenia biznesu.

JeżeliZnasz już zalety platformy B2B i to może być pierwszym krokiem do podjęcia ważnej decyzji o zmianie dotychczasowego procesu sprzedaży i obsługi zamówień.

Jeżeli czujesz potrzebę poszerzenia wiedzy o panelu B2B – zapraszamy do kontaktu. Nasz zespół odpowie na nurtujące pytania. Zachęcamy również do rozmowy na temat możliwości wdrożenia platformy B2B w Twojej firmie. Pamiętaj, że jeżeli gotowa platforma nie jest wystarczającym narzędziem dla Twojego przedsiębiorstwa - istnieją inne rozwiązania. Aura Business to platforma dedykowana, którą możemy dopasować do Twoich indywidualnych potrzeb.

Polecamy również:

Chcesz przekonać się, w jaki sposób system Aura Business może wesprzeć Twoją sprzedaż?

Zamów prezentację

Aura Business jest systemem wspierającym polskie przedsiębiorstwa od ponad 10 lat. Aura Business jest produktem poznańskiej firmy Questy, istniejącej na rynku od 2002 roku.

Dziś firma Questy ma na swoim koncie kilkaset udanych wdrożeń systemu Aura Business w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach w Polsce.

Napisz lub zadzwoń

tel: +48 506 504 540

e-mail: aurabusiness@questy.pl

@ 2022 Aurabusiness.pl. All right reserved.