Baza rozwiązań
Zamów prezentację

Autor: Zespół Questy

B2B

Platforma B2B - co to jest?

Czyli co trzeba wiedzieć, żeby wybrać dobrą platformę do sprzedaży hurtowej

19 sierpnia 2020

Materiał ten przeznaczony jest głównie dla firm zajmujących się dystrybucją hurtową i chcących rozpocząć sprzedaż swoich towarów w Internecie. Znajdziesz tutaj odpowiedzi na następujące pytania:

  • Czym jest platforma B2B i gdzie się najlepiej sprawdza?
  • Jakie korzyści powinniśmy osiągnąć po udanym wdrożeniu platformy B2B?
  • Jakie funkcje powinna oferować dobrej jakości platforma B2B?
  • Co to oznacza, że platforma jest zintegrowana z systemem ERP?
  • Jaka platforma B2B będzie najlepsza dla firmy? Dedykowana czy może gotowa?



Zanim zaczniemy odpowiadać na powyższe pytania, wyjaśnijmy sobie najpierw, co kryje się pod skrótem B2B. Wywodzi się on z języka angielskiego (od wyrażenia „business to business”) i oznacza relację handlową pomiędzy co najmniej dwoma firmami. O sprzedaży w modelu B2B mówimy więc wtedy, kiedy handluje ze sobą dwa lub więcej podmiotów gospodarczych.

Z drugiej strony, relacja handlowa między firmą a pojedynczym klientem definiowana jest jako B2C - “business to customer”. W tym modelu sprzedaży klientem jest użytkownik końcowy, czyli innymi słowy - konsument.

Czym jest platforma B2B i gdzie się najlepiej sprawdza?

Internetowa platforma B2B to oprogramowanie, którego celem jest sprzedaż online oraz zdalna obsługa klienta biznesowego. Trzeba tutaj podkreślić, że jest to rozwiązanie indywidualne, przeznaczone tylko dla Twojej firmy i jej klientów.

Rozwiązanie tego typu sprawdza się najlepiej u hurtowników, dystrybutorów oraz producentów. Tak więc jeżeli Twoje przedsiębiorstwo trudni się cyklicznym zaopatrzeniem biznesu lub szeroko rozumianą dystrybucją hurtową, to platforma B2B jest przeznaczona właśnie dla Ciebie.

Jakie korzyści powinniśmy osiągnąć po udanym wdrożeniu platformy B2B?

  • możliwość prowadzenia sprzedaży przez całą dobę, siedem dni w tygodniu (co jest, według raportu ‘E-commerce w Polsce 2020’, głównym czynnikiem motywującym konsumentów do dokonywania zakupów w Internecie),
  • ułatwienie klientowi dostępu do pełnej oferty produktowej i umożliwienie mu bezobsługowe składanie zamówień,
  • sprzedawanie online bez konieczności opłacania prowizji, które są normalną praktyką w przypadku platform zakupowych,
  • poprawione wyniki sprzedaży,
  • zaoszczędzenie czasu pracowników na powtarzalnych czynnościach,
  • zmniejszenia kosztów obsługi klienta,
  • upłynnienia komunikacji z klientami,
  • redukcję ilości pomyłek.

Pulpit kontrahenta w platformie B2B.

Jakie funkcje powinna oferować dobrej jakości platforma B2B?

Różnice pomiędzy poszczególnymi rodzajami platform B2B skupiają się głównie w oferowanych przez nie funkcjonalnościach. Zupełnie inne możliwości oferuje tak zwany “gotowy system”, a inne rozwiązanie dedykowane, czyli oprogramowanie “szyte na miarę” specjalnie dla klienta.

Pośród najważniejszych funkcji dobrej platformy B2B należy wymienić:

  • możliwość integracji z systemem ERP,
  • niezakłócony, ciągły dostęp do atrakcyjnie zaprezentowanej oferty produktowej (również indywidualnej lub dla wybranych grup klientów),
  • samoobsługowy panel klienta, w którym może on złożyć zamówienie i zapytanie ofertowe oraz negocjować ceny,
  • uporządkowana, kompleksowa baza klientów uwzględniająca również kompletną historię współpracy z nimi,
  • zestaw automatycznych raportów obejmujących tematy takie jak rankingi produktów, kontrahentów czy też wartości koszyka,
  • usprawniający przepływ informacji komunikator wraz z historią wiadomości,
  • funkcja ogłoszeń, która umożliwia szybkie dotarcie do wybranych grup klientów lub pracowników z konkretnym komunikatem,
  • promocje, powiadomienia mailowe, newslettery - czyli zestaw narzędzi do przypominania Twoim kontrahentom o ofercie.

Zapytanie ofertowe od klienta w platformie B2B.

Co to oznacza, że platforma jest zintegrowana z systemem ERP?

Jeżeli Twoje przedsiębiorstwo operuje na rynku już od jakiegoś czasu, istnieje spore prawdopodobieństwo, że korzystasz już z oprogramowania handlowo-magazynowego. Platforma B2B może być z nim zintegrowana.

Co to oznacza? Platforma B2B pobiera przede wszystkim faktury i płatności z systemu ERP, ale także dane o produktach - w tym ich ceny oraz stany magazynowe. Proces integracji jest dwustronny, ponieważ do systemu handlowego przesyłane są z platformy zamówienia.

Jakie są tego zalety? Stany magazynowe i ceny widoczne na platformie B2B są aktualne i zgodne z rzeczywistością. Znika też konieczność ręcznego przepisywania zamówień do systemu ERP. Zaoszczędzisz w ten sposób czas i zmniejszysz ryzyko błędów.

Jeśli nie pracujesz jeszcze na systemie ERP, to nic straconego. Możesz swoje produkty dodać na platformę ręcznie lub zaimportować z przygotowanego wcześniej pliku.

Jaka platforma B2B będzie najlepsza dla firmy? Dedykowana czy może gotowa?

W małych oraz średniej wielkości przedsiębiorstwach najlepiej sprawdzi się gotowa platforma B2B. Decydując się na inwestycję w tego typu rozwiązanie, firma nie ponosi dużych kosztów i może właściwie od razu wystartować ze sprzedażą w Internecie.

Natomiast w dużych firmach o niestandardowych procesach oraz potrzebach najlepiej sprawdzą się rozwiązania dedykowane.

Istnieje jeszcze trzecia droga - połączenie obu tych opcji. W tym modelu dostarczamy klientowi w przeciągu kilku dni gotową platformę, z którą można od razu rozpocząć pracę. Następnie stopniowo rozwijamy ją do rozwiązania dedykowanego.

Tego typu podejście ma kilka istotnych zalet:

  • w takim modelu koszt inwestycji jest najmniejszym obciążeniem dla budżetu firmy, zwłaszcza, że można zdecydować się na miesięczny abonament lub leasing zamiast zakupu,
  • można właściwie od razu rozpocząć sprzedaż online - w przeciwieństwie do rozwiązania dedykowanego, na które zazwyczaj trzeba zaczekać,
  • jeżeli dostawca oprogramowania oferuje zarówno rozwiązania proste jak i dedykowane, można z dużym prawdopodobieństwem założyć, że przejście z jednej wersji na drugą odbędzie się bez zakłócania funkcjonowania systemu,
  • wiąże się to również z uniknięciem ewentualnego kosztu zmiany dostawcy oprogramowania.

Teraz wyjaśnijmy różnice w kupowaniu i wynajmowaniu. Możesz zakupić system, zainstalować go bezpośrednio na swoim serwerze (lub zlecić to dostawcy) i na dalszych etapach zajmować się nim we własnym zakresie (jeśli posiadasz niezbędne do tego umiejętności) lub wybrać opcję abonamentu i w zamian za niego pozostawić pełną odpowiedzialność za system po stronie dostawcy.

Jeśli chciałbyś porozmawiać na temat sprzedaży hurtowej w Internecie, możliwości naszej platformy lub też masz inne pytania dotyczące systemów B2B - napisz albo zadzwoń, chętnie pomożemy. A jeśli chcesz zobaczyć więcej materiałów traktujących o platformach B2B, systemach CRM i rozwiązaniach do zarządzania usługami, to polecamy subskrypcję naszych kanałów i regularne wizyty na naszych blogach.




Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi materiałami na temat pracy na platformie B2B. Poruszyliśmy, między innymi, tematy:

Aura Business jest systemem wspierającym polskie przedsiębiorstwa od ponad 10 lat. Aura Business jest produktem poznańskiej firmy Questy, istniejącej na rynku od 2002 roku.

Dziś firma Questy ma na swoim koncie kilkaset udanych wdrożeń systemu Aura Business w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach w Polsce.

Napisz lub zadzwoń

tel: +48 512 629 704

e-mail: aurabusiness@questy.pl

@ 2020 Aurabusiness.pl. All right reserved.