System B2B - dlaczego warto w niego zainwestować. Platforma B2B - dlaczego warto w nią zainwestować. System B2B - korzyści z wdrożenia. Platforma B2B - dlaczego warto ją wdrożyć
17 stycznia 2017

System B2B — dlaczego warto w niego zainwestować?

B2B

Wartość polskiego rynku e-commerce B2B liczona jest już w setkach miliardów złotych i systematycznie wzrasta. I choć liczba zawieranych transakcji w sektorze biznesowym jest o wiele niższa w sektorze B2C, to właśnie w nim tkwi największy potencjał i to właśnie on generuje największy dochód. Dlatego też rosnącą popularnością cieszą się specjalne systemy informatyczne stworzone na potrzeby dostawców i odbiorców hurtowych. Odpowiednio dopasowany do potrzeb firmy system B2B umożliwia poprawę efektywności działań i udoskonalenie jej funkcjonowania, a co za tym idzie – zwiększenie sprzedaży.

 

Jak to działa i do kogo jest skierowane?

 

Sektor Business to Business, w którym oferty przedsiębiorstw skierowane są do innych firm, rządzi się swoimi prawami. Grupa odbiorców produktów jest zamknięta i dość wąska, zaś skierowana do niej oferta powinna być w pełni indywidualna. System B2B znacznie ułatwia codzienne funkcjonowanie firmy, ponieważ pozwala na całkowite zautomatyzowanie procesu składania zamówienia. Jest też nieocenionym źródłem informacji o bieżącej ofercie, miejscem, w którym kontrahent znajdzie pełne katalogi z produktami i szybko sprawdzi, jaki jest status realizacji jego zamówienia. Systemy tego rodzaju okazują się przydatne zarówno podmiotom prowadzącym sprzedaż hurtową, dystrybutorom, jak i producentom.

 

System B2B – korzyści z wdrożenia

 

1. Łatwiejsza komunikacja z klientem

 

Jedną z podstawowych korzyści, jakie daje wdrożenie platformy sprzedażowej, jest możliwość zawierania transakcji z kontrahentami, niezależnie od tego, w jakim miejscu się znajdują. Umożliwia to bezproblemową współpracę z firmami mającymi swoje siedziby w innych miejscach w Polsce, a także poza granicami kraju. Dostęp do systemu B2B jest nieograniczony i dlatego można korzystać z niej przez 24 h/dobę i 7 dni w tygodniu. Nie ma potrzeby wykonywania telefonów – wystarczy skorzystanie ze specjalnego panelu klienta, który nie tylko da dostęp do pełnej oferty, ale również poinformuje o aktualnym stanie magazynowym. Dzięki temu kontrahent dowie się, czy ma możliwość zakupienia większej partii towaru.

 

2. Automatyzacja działań

 

System B2B oznacza koniec żmudnego, ręcznego wprowadzania każdego zamówienia. Proces przyjmowania zamówień od klientów jest w stu procentach zautomatyzowany, dzięki czemu oszczędzamy dużo czasu i pieniędzy. Nie trzeba wykonywać wielu telefonów, nanosić poprawek i odpowiadać na pytania kontrahenta co do posiadanej oferty – ma on dostęp do wszystkich interesujących go informacji w jednym miejscu i dzięki temu może dokładnie rozplanować swój budżet. System B2B daje więc komfort nie tylko sprzedawcy, ale i kupującemu. Zautomatyzowanie procesu składania zamówień oznacza również wyeliminowanie pomyłek, które często bywają kosztowne.

 

3. Personalizacja treści i udostępnianie klientom aktualnych informacji

 

Jednym z najważniejszych celów wdrożenia systemu B2B w firmie jest usprawnienie relacji z klientem i wyjście do niego z pełną ofertą. System B2B daje taką możliwość poprzez zapewnienie kontrahentowi dostępu do pełnej listy oferowanych produktów, promocji oraz, o czym była już mowa, stanów magazynowych. Co więcej, daje dostęp do faktur i płatności, a także pozwala klientowi zamawiać bardzo duże ilości produktów. Jest też narzędziem, które pozwala wprowadzać indywidualne ustalenia, jakie miały miejsce z klientem, np. ceny uzależnione od wielkości zamówienia. Klient w swoim panelu posiada również dostęp do historii dotychczasowych zamówień.

 

4. Łatwość obsługi i szybkość zamawiania.

 

Obsługa systemu B2B jest bezproblemowa zarówno dla pracownika, jak i klienta. Jej interfejs jest czytelny, a wszystkie potrzebne narzędzia są umieszczone w różnych miejscach, dzięki czemu dostęp do nich jest nieskomplikowany. Składanie zamówień nie różni się za bardzo od systemu znanego ze zwykłych sklepów internetowych i trwa również bardzo krótko.

 

5. Możliwość integracji z CRM/ERP i gromadzenie danych o klientach.

 

To dla wielu użytkowników systemu B2B absolutna podstawa. Możliwość zintegrowania narzędzia z systemem informatycznym użytkowanym w firmie znacznie usprawnia jej funkcjonowanie, a także pozwala na stworzenie wartościowej bazy danych o klientach i historii przeprowadzanych przez firmę transakcji.

 

O czym pamiętać przy wdrażaniu systemu B2B?

 

Przede wszystkim o zakupieniu rozwiązania dopasowanego do potrzeb firmowych oraz oczekiwań klientów. Kluczowe jest znalezienie na samym początku dostawcy systemu, który nie tylko będzie w stanie dopasować jego funkcje do naszych potrzeb, ale również zapewni nam aktualizacje oraz możliwość rozwijania narzędzia o kolejne opcje w przyszłości, w miarę rozwoju naszego biznesu. Kluczowe znaczenie przy wyborze systemu powinno mieć również to, czy będzie ona współpracować z systemami informatycznymi (CRM/ERP) dostępnymi w naszej firmie. Jeżeli nie, konieczne będzie poszukanie innego rozwiązania. No i oczywiście zadowolenie klienta – warto zainwestować w system, który posiadać będzie prosty interfejs, wiele przydatnych opcji i z którego korzystanie przyniesie naszym kontrahentom satysfakcję.