Pulpit menedżera – rzut oka na sytuację całej firmy
Jesteś menedżerem i każdego dnia podejmujesz decyzje, na których bazuje rozwój firmy? Do ich podejmowania wykorzystujesz szklaną kulę czy opierasz się na twardych danych? Z tego artykułu dowiesz się:
- Co to jest pulpit menedżera?
- Dlaczego menedżerowie z chęcią z niego korzystają?
- Jak go przygotować nie wykorzystując na to całego dnia?
Błyskawicznie zapoznaj się kluczowymi wskaźnikami efektywności (KPI) w firmie
Pulpit menedżera to funkcja systemu CRM, która pozwala błyskawicznie zapoznać się kluczowymi wskaźnikami efektywności (KPI) w firmie – do oceny aktualnej sytuacji wystarczy jedynie jeden rzut oka.
Jak wiele czasu musiałbyś przeznaczyć jako szef sprzedaży, na przegląd wysłanych przez handlowców ofert, czy faktur? Ile zajęłaby Ci dodatkowo rozmowa z każdym z nich? Możliwe, że nie wystarczyłoby na to dnia.
W obecnej dobie nie ma czasu na marnotrawstwo tego zasobu. Czas jest bowiem jednym z najdroższych i najbardziej ograniczonych z nich. To powód dla którego mądry kierownik dąży do maksymalizacji wykorzystania czasu pracownika. Tutaj wsparcie znajdzie w nowoczesnym oprogramowaniu IT oraz w optymalizacji procesów.
Jak powinien wyglądać pulpit menedżera?
Na to pytanie nie znajdziesz stałej odpowiedzi. To, co znajdzie się na pulpicie menedżerskim jest silnie powiązane z Twoimi potrzebami. Jako kierownik sprzedaży z pewnością chcesz obserwować bieżące wyniki sprzedażowe.
Czy to wystarczy? Możliwe, że tak, pod warunkiem, że realizacja sprzedaży postępuje zgodnie z planem. Co w przypadku, gdy pojawiają się utrudnienia? Wtedy do pulpitu warto przypiąć dodatkowe informacje. Jakie?
- Wartość sprzedaży wg handlowca lub poziom realizacji jego celów. To dobry sposób na sprawdzenie, który z nich osiąga lepsze wyniki, a który gorsze. Jeden handlowiec jest kołem zamachowym dla całej sprzedaży, a reszta realizuje jedynie niezbędne minimum? Czy może przeciwnie, zespół składa się w większości ze skutecznych sprzedawców, ale któryś z nich potrzebuje wsparcia.
- Słupki sprzedaży są niższe niż oczekiwano? Cofnij się do poprzednich etapów lejka sprzedaży. Zweryfikuj liczbę kontaktów z klientami, wysłanych ofert oraz liczbę zamówień od klientów. Czy jest wystarczająca, by wykonać założony plan sprzedażowy w danym czasie?
- Twój zespół wprowadza do oferty zmiany, które okazują się być nietrafione, przez co liczba klientów firmy spada? Z pomocą może przyjść lista przyczyn utraty szans sprzedaży.
- Chcesz błyskawicznie zweryfikować status zadań wykonywanych przez handlowców? Twój pulpit menedżera można skonfigurować tak, by zawierał spis wykonywanych przez pracowników działań oraz listę szans sprzedaży. Więcej na ten temat dowiesz się tutaj.
Jeśli korzystasz już z oprogramowania typu system CRM to na pewno gromadzisz w nim informacje, które są ważne dla procesów biznesowych Twojej firmy. Mogą one przydać się do stworzenia zestawu kluczowych wskaźników.
Jako, że tego typu rozwiązania są nam bliskie omówiliśmy przykładowe kokpity menedżerskie oraz jak zbudować takie narzędzie w kilka chwil.
Jeśli chcesz zobaczyć powyższe przykłady elementów pulpitu menedżera w praktyce to zapraszamy do obejrzenia odcinka vloga dostępnego w tym materiale.
Przykładowy pulpit managera
Pulpit, który możesz zobaczyć poniżej został przygotowany w systemie CRM. To kilka przykładowych zakładek, które możesz skonfigurować według swoich potrzeb. Nie jest to narzucona wizja, każda zakładka jest w pełni edytowalna. Jeśli w systemie stworzymy indywidualne raporty dla Twojej firmy, również możesz obserwować je w tym miejscu.
Jak w kilka minut stworzyć pulpit menedżera?
Załóżmy, że przedstawione przez Joannę w filmie raporty odnoszą się w pewnym stopniu do Twoich oczekiwań. Jak zatem zbudować taki pulpit menedżera w CRM?
Ważne: na pulpicie należy umieścić wyłącznie najważniejsze wskaźniki. Tylko takie, które faktycznie pozwalają ocenić prawidłowość obranego kierunku działań.
Być może będziesz chciał dodać do swojego pulpitu jak najwięcej elementów, jednak staraj się tego nie robić. Niepotrzebne widgety z pewnością będą Cię rozpraszać i odwracać uwagę od celu.
Oto elementy, które wybieramy do pierwszej zakładki naszego przykładowego pulpitu menedżera:
- Dynamika sprzedaży – naszym zdaniem to wskaźnik numer jeden. Gdy nie znasz danych historycznych sama wartość nie wystarczy.
- Kalendarz z listą zadań, czyli pełna kontrola nad zaplanowanymi zadaniami i aktywnościami handlowców.
- Lista zdarzeń – sposób na monitorowanie bieżącej pracy handlowców. To też metoda na szybką reakcję w razie nieprawidłowości.
- Cele pracownicze – podgląd indywidualnych osiągnięć poszczególnych pracowników.
Jaki jest zatem idealny pulpit menedżera?
- Ukazuje tylko najważniejsze informacje,
- Jest czytelny i przejrzysty, tak by jedno spojrzenie wystarczyło by zapoznać się z sytuacją firmy,
- W łatwy sposób można go utworzyć i zmodyfikować.
Czy pulpit menedżera jest dla Ciebie? Jeśli zależy Ci na prostym monitorowaniu i planowaniu sprzedaży oraz pracy handlowców to odpowiedź brzmi: tak. Jeśli chcesz przetestować tę funkcję w swojej formie skontaktuj się z nami, pokażemy Ci jak możesz wykorzystać 100% możliwości systemu CRM z pulpitem menedżera.
Zapraszamy również do przeczytania:
- Co to jest CRM?
- Koordynacja pracy zdalnej. Rola systemu CRM.
- Raportowanie sprzedaży w firmie. Jak robić to sprawniej?